In de onderstaande tabellen is voor de verschillende rechten opgenomen wat de begrote baten en lasten zijn en wat de kostendekkendheid is. Nagestreefd wordt een kostendekkendheidsgraad van 100%. Zichtbaar is dat voor een aantal tarieven dit nog niet is gerealiseerd.
Ad 1 Leges burgerzaken
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ‘ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten’. Sommige leges zijn niet voor 100% kostendekkend omdat er voorgeschreven wettelijke tarieven zijn (voorbeelden: uittreksels burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen).
Taak |
|
Rekening |
Begroting |
Rekening |
veld |
|
2020 |
2020 na wijz. |
2019 |
|
Lasten |
|
|
|
0.2 |
Burgerzaken |
427 |
427 |
417 |
|
Totale lasten |
427 |
427 |
417 |
|
|
|
|
|
0.2 |
Baten |
89 |
112 |
128 |
|
|
|
|
|
|
Saldo € x 1.000 |
-€ 338 |
-€ 315 |
-€ 289 |
|
Kostendekkendheidsgraad |
21% |
26% |
31% |
Analyse werkelijk-begroot
Voor burgerzaken heeft de coronacrisis impact gehad op de uitgifte van de persoonsdocumenten. Als gevolg van de crisis zijn er minder documenten uitgegeven ten opzichte van begroot. Dit verklaart dat de baten achterblijven op voorgaande jaren. De lasten blijven echter onveranderd. Verwachting is dat in 2021 de achterstand op het uitgeven van persoonsdocumenten wordt ingelopen.
Ad 2 Begrafenisrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats.
Taak |
|
Rekening |
Begroting |
Rekening |
veld |
|
2020 |
2020 na wijz. |
2019 |
|
Lasten |
|
|
|
7.5 |
Begraafplaatsen |
2 |
12 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.5 |
Baten |
14 |
16 |
14 |
|
|
|
|
|
|
Saldo € x 1.000 |
-€ 12 |
-€ 4 |
-€ 12 |
|
Kostendekkendheidsgraad |
700% |
133% |
700% |
Analyse werkelijk-begroot
De kostendekkendheid van de begrafenisrechten is hoger dan begroot, dit komt omdat er geen planmatig onderhoud aan de aula is geweest in 2020. De geraamde kosten hiervoor worden toegevoegd aan de reserve Meerjarige OnderhoudsPlanning gebouwen.
Ad 3 Marktgelden
Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven voor het innemen van een standplaats.
Taak |
|
Rekening |
Begroting |
Rekening |
veld |
|
2020 |
2020 na wijz. |
2019 |
|
Lasten |
|
|
|
3.3 |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
39 |
38 |
38 |
|
|
|
|
|
|
Totale lasten |
39 |
38 |
38 |
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
3.3 |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
16 |
15 |
20 |
|
|
|
|
|
|
Totale baten |
16 |
15 |
20 |
|
|
|
|
|
|
Saldo € x 1.000 |
-€ 23 |
-€ 23 |
-€ 18 |
|
Kostendekkendheidsgraad |
41% |
39% |
53% |
Analyse werkelijk-begroot
Geen bijzonderheden.
Ad 4 Bruggelden
Voor iedere doorvaart van de Hoenkoopse brug wordt € 2,- per vaartuig gerekend. Met de opbrengst hiervan wordt een deel van de brugbediening door medewerkers van Ferm Werk bekostigd.
Taak |
|
Rekening |
Begroting |
Rekening |
veld |
|
2020 |
2020 na wijz. |
2019 |
|
Lasten |
|
|
|
2.1 |
Verkeer en vervoer |
33 |
42 |
101 |
|
|
|
|
|
|
Totale lasten |
33 |
42 |
101 |
|
|
|
|
|
2.4 |
Baten |
11 |
12 |
12 |
|
|
|
|
|
|
Saldo € x 1.000 |
-€ 22 |
-€ 30 |
-€ 89 |
|
Kostendekkendheidsgraad |
33% |
29% |
12% |
Analyse werkelijk-begroot
Geen bijzonderheden.
Ad 5 Omgevingsvergunningen
Binnen het taakveld omgevingsvergunning is de kostendekkendheid afhankelijk van de baten. Temporisering van de baten levert een lagere kostendekkenheid. Echter hogere baten zijn meestal gekoppeld aan een grotere werklast wat uiteindelijk kan leiden tot meer capaciteitsinzet. Gevolg hiervan is dat de kostendekkendheid dan niet wordt vergroot maar gelijk blijft.
Taak |
|
Rekening |
Begroting |
Rekening |
|
|
veld |
|
2020 |
2020 na wijz. |
2019 |
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
|
8.3 |
Wonen en bouwen |
369 |
374 |
644 |
|
|
|
Totale lasten |
369 |
374 |
644 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
8.3 |
Wonen en bouwen |
311 |
299 |
316 |
|
|
|
Totale baten |
311 |
299 |
316 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo € x 1.000 |
-€ 58 |
-€ 75 |
-€ 328 |
|
|
|
Kostendekkendheidsgraad |
84% |
80% |
49% |
|
|
Analyse werkelijk-begroot
Voor het onderdeel omgevingsleges is het lastig om per jaar te analyseren. Voorgaande jaren is dan ook aangegeven dat kijken over een periode van vijf jaar een nauwkeuriger beeld en betere verklaring oplevert. In 2019 was er sprake van een tekort op de ontvangen omgevingsleges, kijkend naar 2020 kan geconcludeerd worden dat de ontvangen leges overeenkomen met begroot. Afwijking in de kostendekkendheidsgraad van 2020 ten opzichte van 2019 is verklaarbaar als gevolg van een andere rekenmethodiek.