Portefeuillehouder | Thema |
Danny de Vries | Recreatie en Toerisme, Kunst en Cultuur |
Bernadette Schomaker | Economische Zaken, Visie Vitaal Buitengebied |
Bas Lont | Energietransitie, Duurzaamheid, Milieu |
Walther Kok | Masterplan Binnenstad, Bibliotheek |
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
3.1 Economische ontwikkeling | Algemeen economisch beleid |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - bedrijvenloket, ondernemersloket; - stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers; - aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven; - financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij; - regelen straathandel, markten en veemarkten; - de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt en (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen |
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | Bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel |
5.4 Musea | Activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: musea, exposities, archeologie, heemkunde, historische archieven |
5.5 Cultureel erfgoed | Taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed |
5.6 Media | Zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek |
5.7 Openbaar groen en (openlucht-) recreatie | Bevordering toerisme en openluchtrecreatie |
7.4 Milieubeheer, energietransitie | Taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen |
Overige ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingenOpgave Cultuur
Waar staat deze opgave voor?
Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?Cultureel erfgoed
Historische gebouwen, plekken en landschappen zijn belangrijke dragers van gebeurtenissen en verhalen. Erfgoed is identiteit en daarmee van belang bij het maken van de omgevingsvisie, ruimtelijk beleid en ruimtelijke plannen, maar heeft ook invloed op mentaal verbonden voelen bij een plek. Het biedt kansen voor Recreatie, toerisme en economie. Geef de toekomst een verleden.
Cultuur
Wat sport is voor de fysieke gezondheid, is cultuur voor de mentale gezondheid. Actief of passief deelnemen aan een of andere vorm van Kunst en Cultuur is voor veel Nederlanders een belangrijke vrijetijdsbesteding en waardevol voor de ontwikkeling van kinderen. Maar niet alleen voor kinderen is deelname aan een kunstzinnige uiting waardevol, talloze groepen, waaronder ook ouderen ervaren hierdoor naast plezier ook zingeving en sociale samenhang. Een divers aanbod van Kunst en Cultuur zorgt ervoor dat Oudewater een aantrekkelijke gemeente is om in te wonen. Daarnaast draagt een levendige Kunst- en Cultuursector bij aan een leefbare en kleurrijke stad, een stad waar mensen graag willen wonen, werken en recreëren.
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?Cultuur erfgoed
In deze tijd van snelle veranderingen is het koesteren en accentueren van de identiteit belangrijk voor een waardevaste toekomst. De sterk verouderde archeologische verwachtingen- en waardenkaart is geactualiseerd om adequaat te kunnen reageren op plannen en in de aanloop naar de uitvoering van de Omgevingswet. In de Agenda Erfgoed 2023-2030 is aangegeven waar aan gewerkt wordt en wie onze partners zijn.
Cultuur
Oudewater kent een zeer actief verenigingsleven en een divers aanbod aan kunst, cultuur en recreatie. We streven ernaar dat alle inwoners en bezoekers gebruik kunnen maken van dit aanbod. Om de sector te versterken, zetten we in op een verbeterde samenwerking. Ons beleid sluit aan bij het 'DNA' van onze gemeente. De eigen identiteit is versterkt door een meer eenduidige manier van communiceren. De drie Oudewaterse unieke verkooppunten Natuurlijk, Historisch, Kleurrijk, en de slagzin 'De magie van Oudewater` geven hier richting aan.
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?Cultureel erfgoed
- De Agenda Erfgoed 2023-2030 is vastgesteld
- De Erfgoedverordening is aangepast aan de eisen van de Omgevingswet
- Er heeft archeologische begeleiding plaatsgevonden bij Westerwal en Oranje Bolwerk
- De cultuurhistorische beschrijving van polders zijn vastgesteld als uitwerking van en aanvulling op de Cultuurhistorische Waardenkaart
- Kleine landschapselementen zijn toegevoegd
- Via advisering, vergunningen en subsidies is gewerkt aan behoud van monumentale waarden
- Reactief is voorlichting gegeven over het verduurzamen van monumenten
- In Hekendorp is een VR paal geplaatst waarmee twee historische momenten te zien zijn
- Het Gerard David buitenmuseum is geopend.
Cultuur
- De Cultuurnota 2023-2027 is vastgesteld
- Er zijn meerdere werkgroepen die per deelgebied de samenwerking zoeken rondom verschillende thema’s. Uitgangspunt hierbij zijn de kaders vanuit de Cultuurnota en de Visie Aanpak Promotie Oudewater
- Er is een stappenplan voor de musea om richting te geven aan verdere samenwerking
- Er is een Visie Aanpak Promotie Oudewater geschreven
- Er is een bijdrage geleverd aan het tot stand komen van de nieuwe permanente expositie Anders?! in de Heksenwaag
- Met het Gerard David buitenmuseum kent Oudewater nu vier musea
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.1 Inwoners kunnen weer gebruik maken van het aanbod van culturele activiteiten
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Cultuur
-
4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
- 4.1.1.1 Culturele instellingen zijn en worden zo goed mogelijk ondersteund middels impuls- en coronasubsidies.
- 4.1.1.2 Initiëren versterkte samenwerking tussen de museale en andere culturele organisaties waardoor het culturele aanbod in Oudewater zichzelf beter kan profileren.
- 4.1.1.3 De verdere uitvoering hiervan ligt bij de organisaties zelf, waarbij de gemeente een adviserende positie inneemt.
-
4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.
Inspanningen
Opgave Economie
Waar staat deze opgave voor?
Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein. Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?Bedrijfslocaties
Vitaal bedrijventerrein Tappersheul 3. Uitspraak Raad van State laat op zich wachten. Daarom zijn in 2023 voorbereidingen getroffen kavels en locatie, zodat zo spoedig mogelijk met de verkoop begonnen kan worden.
Tappersheul 1 + 2 revitaliseren. Omdat verkoop Tappersheul op zich laat wachten, zijn in 2023 noodmaatregelen uitgevoerd voor in ieder geval het asfalt (zie programma 2).
Plan van aanpak vitale binnenstad
Resultaat van participatie ondernemers en partners betrokken bij de binnenstad is geconstateerd dat een centrummanagement organisatie wenselijk is en aanpak leegstand een van de thema's. Plan van aanpak volgt in een startnotitie 'vitale binnenstad'.
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?Bedrijfslocaties
Vitaal bedrijventerrein Tappersheul 3. Uitspraak RvS laat op zich wachten. Daarom zijn in 2023 voorbereidingen getroffen kavels en locatie, zodat zo spoedig mogelijk met de verkoop begonnen kan worden.
Tappersheul 1 + 2 revitaliseren. Omdat verkoop Tappersheul op zich laat wachten, zijn in 2023 noodmaatregelen uitgevoerd voor in ieder geval het asfalt (zie programma 2).
Plan van aanpak vitale binnenstad: Resultaat van participatie ondernemers en partners betrokken bij de binnenstad is geconstateerd dat een centrummanagement organisatie wenselijk is en aanpak leegstand een van de thema's. Plan van aanpak volgt in een startnotitie 'vitale binnenstad'.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.2 Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.
4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.
4.4 Vitaal landelijk gebied.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Economie
- 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
- 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
- 4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
- 4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.
- 4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.
- 4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De beroepsprocedure bij de RVS ten aanzien van het bestemmingsplan Tappersheul III loopt nog. Verwachting is dat de Raad van State in 2024 een uitspraak zal doen.
Inspanningen
4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.2.3 Ruimtelijke toekomstvisie bedrijventerreinen Oudewater.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.3.1 Stappenplan vitale binnenstad is opgesteld.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De ondernemers in de binnenstad zijn op dit moment zelf bezig om met de samenwerking van een centrummanagement organisatie hun wensen en behoeftes op papier te zetten. Voor de zomer is de verwachting dat dit wordt opgeleverd. Daarnaast is het vanuit de nieuwe omgevingswet een vereiste om een gebiedsprogramma binnenstad te hebben. De gemeente wil de input van de ondernemers deel laten uitmaken van dit programma. Daarvoor wordt nu gewerkt aan een startnotitie, voorjaar 2024 is de planning om dit af te ronden.
Inspanningen
4.3.2 Pro-actieve aanpak op leegstand.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.4.1 Bijdrage aan vitaal, veilig en aantrekkelijk buitengebied met vitale agrarische sector.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
Opgave Recreatie en toerisme
Waar staat deze opgave voor?
Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?Oudewater ligt in een groene oase middenin de randstad en is mede daarom aantrekkelijk voor toeristen. Maar ook de eigen inwoners recreëren graag in de nabije omgeving. Oudewater moet nog meer bekend staan als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?Er is meer samenhang gecreëerd tussen het aanbod van toeristische en recreatieve activiteiten. Betrokken partijen hebben wij ondersteund om een recreatievisie op te stellen. Rondom de thema's Historisch, Natuurlijk en Kleurrijk zijn werkgroepen actief voor onder andere waterrecreatie en het buitengebied, waarin deze samenwerking vormgegeven wordt.
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?- In samenwerking met de gemeente heeft de STRO het plan 'Visie Aanpak en Promotie Oudewater' opgesteld
- Er is een startnotitie voor de waterrecreatie
- In Hekendorp is een nieuwe VR-paal geplaatst
- Het Gerard David buitenmuseum is een feit
- Polderpaden en Klompenroutes zijn waar nodig van nieuwe bebording voorzien
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.
4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Recreatie en toerisme
- 4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.
- 4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.
- 4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.
- 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristische bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.6.1 Samenhangend aanbod recreatieve en toeristische activiteiten.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
Opgave Energietransitie
Waar staat deze opgave voor?
Terug naar navigatie - Waar staat deze opgave voor?Realiseren van duurzame energie, energiebesparing en duurzaam verwarmen van woningen.
Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?
Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?Warmte
140 inwoners zijn geholpen door de energiecoaches van Energie Oudewater. Daarnaast hebben 9 inwoners met een laag inkomen en een eigen huis gratis spouwmuurisolatie gekregen.
Duurzame energie
Er zijn voorbereidingen gedaan om te gaan voldoen aan de opgave voor de Regionale Energie Strategie U16, via grootschalige zonnevelden en zon op grote daken.
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?Warmte
In 2023 is het warmteprogramma opgesteld, dat bestaat uit de transitievisie warmte en een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. Ook is het ecologisch onderzoek uitgevoerd op basis waarvan inwoners en ondernemers in Oudewater de ruimte krijgen om spouwmuren en daken te isoleren en overige werkzaamheden uit te voeren, zonder zelf per gebouw uitgebreid vooronderzoek te hoeven doen naar de gevolgen voor vleermuizen, mussen en gierzwaluwen.
Duurzame energie
Er is vooronderzoek gedaan naar een mogelijke locatie voor een zonneveld. Er is een informatieavond gehouden voor zon op grote daken, en er is door een externe partij gestart met het uitvoeren van QuickScans. Deze geven ondernemers met grote daken inzicht in financiële en technische haalbaarheid van zonnepanelen op hun dak.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen.
We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt.
4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave Energietransitie
- 4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.
- 4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
- 4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
-
4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.
- 4.8.1.1 Opstellen PvA zon op dak in afstemming met Energie Oudewater en Duurzaam Oudewater, gebruik zonneladder en aandacht voor opwek bij zowel particulieren als bij ondernemers.
- 4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
-
4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
- 4.8.2.1 Beeldkwaliteitsplan opstellen o.b.v. Routekaart naar Landschap van Verlangen.
- 4.8.2.2 Gebiedsprocessen uitvoeren in de zoekgebieden uit het afwegingskader.
- 4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
- 4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
- 4.8.3 Herijking RES 2.0 en Ontwikkeling RES 3.0.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat4.7.1 Visie op warmtetransitie van de gebouwde omgeving is opgesteld inclusief communicatie- en uitvoeringsplan, waarbij focus in uitvoering ligt op mensen met kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.7.2 Activiteiten uit uitvoerings- en communicatieplan warmtetransitievisie zijn gestart.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.7.3 In de prestatieafspraken met De Woningraat zijn verhoogde duurzaamheidsambities opgenomen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.8.1 Aanvalsplan zon op dak is gereed en de uitvoering is gestart.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
4.8.3 Herijking RES 2.0 en Ontwikkeling RES 3.0.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
Hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - Hernieuwbare elektriciteitPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2021 | 17,4% | 33,1% |
Banen
Terug naar navigatie - BanenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 789,9 | 825,4 |
Vestigingen (van bedrijven)
Terug naar navigatie - Vestigingen (van bedrijven)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 221,8 | 174,1 |
Functiemenging
Terug naar navigatie - FunctiemengingPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2022 | 53,4 | 53,8 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Begroting 2023 na wijziging | Werkelijk 2023 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
3.1 Economische ontwikkeling | 10 | 24 | -14 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 145 | 173 | -28 | |
3.4 Economische promotie | 22 | 12 | 10 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 40 | 39 | 1 | |
5.4 Musea | 32 | 23 | 10 | |
5.6 Media | 266 | 266 | 0 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 96 | 85 | 11 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 32 | 21 | 11 | |
7.4 Milieubeheer | 1.222 | 888 | 334 | |
Totaal Lasten | 1.864 | 1.530 | 334 | |
Baten | ||||
0.5 Treasury | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -137 | -58 | -79 | |
3.4 Economische promotie | -22 | -12 | -10 | |
5.4 Musea | -8 | -10 | 2 | |
5.6 Media | -72 | -70 | -3 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -1 | -2 | 2 | |
7.4 Milieubeheer | -530 | -337 | -192 | |
Totaal Baten | -770 | -488 | -281 | |
Stortingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | 177 | 10 | 167 | |
Totaal Stortingen | 177 | 10 | 167 | |
Onttrekkingen | ||||
0.10 Mutaties reserves | -301 | -134 | -167 | |
Totaal Onttrekkingen | -301 | -134 | -167 | |
Gerealiseerd resultaat | 971 | 918 | 53 |
Financiële analyse
Terug naar navigatie - Financiële analyseHieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Analyse lasten | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
3.3 | De gemeente voert de administratie voor bedrijveninvesteringszone (BIZ) Tappersheul. De gemeente ontvangt de bijdrage van de BIZ en keert deze weer als subsidie uit. Er is minder uitgekeerd aan de BIZ. Voor de gemeente heeft dit in feite geen effect. | 26 | voordeel | |||
3.3 | Extra kosten voor revitalisering Tappersheul door een onvoorziene rioolinspectie en meer ondersteuning nodig dan vooraf ingeschat. | -48 | nadeel | |||
7.4 | De eindafrekening van de ODRU viel lager uit door ongebruikte contracturen, door uitstel van de omgevingswet zijn uren hiervoor niet gebruikt en de ODRU heeft door omstandigheden geen optimaal gebruik gemaakt van de uren voor lozingen. | 58 | voordeel | |||
7.4 | De uren van de ODRU die we intern doorberekenen aan de projecten staan als inkomsten begroot onder de baten, maar worden als correctie op de lasten geboekt (wat correct is). Dat leidt hierdoor tot een voordeel. | 56 | voordeel | |||
7.4 | Overige verschillen coördinatie milieu | 23 | voordeel | |||
7.4 | Voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord en eigen uitvoeringsprogramma's (zoals CO2 Neutraal) is € 287K beschikbaar, waarvan € 222K wordt gedekt uit de de rijksbijdrage SPUK CDOKE. De kosten die voor deze inzet worden gemaakt uit de uitvoeringsovereenkomst met Woerden (€ 92K) worden verantwoord in een ander programma. Het voordeel is daarom eigenlijk € 27K. | 119 | voordeel | |||
7.4 | Door gebrek aan capaciteit is minder uitgegeven aan de maatregelen voor Energiearmoede (verduurzaming slecht geïsoleerde woningen om zo energielasten te drukken). Tegenover deze uitgaven staat de bijdrage van het rijk (Spuk Energiearmoede) | 103 | voordeel | |||
7.4 | Dit zijn de kosten voor de uitvoering van de vouchers isolatiemaatregelen. Hier staat een subsidie van de provincie Utrecht tegenover. | 11 | voordeel | |||
7.4 | De kosten voor Soorten Management Plan worden deels gedekt uit de uitvoeringsverordening subsidie biodiversiteit van provincie Utrecht. Door interne omstandigheden bij de provincie Utrecht is de subsidieaanvraag in 2024 beoordeeld en toegekend. | -47 | nadeel | |||
Diversen | 33 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | 334 | voordeel | ||||
Taakveld | Analyse baten | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
3.3 | Bij de Kadernota 2022 is besloten € 50.000 vrij te maken voor onderzoek naar Revitalisering Tappersheul en te dekken uit de opbrengsten grondverkoop Tappersheul III. Deze opbrengsten waren in 2022 nog niet gerealiseerd en dit geldt ook voor 2023 doordat de verkoop van gronden is vertraagd en er daardoor nog geen winstneming kon plaatsvinden. | -50 | nadeel | |||
7.4 | De uren van de ODRU die we intern doorberekenen aan de projecten staan als inkomsten begroot, maar worden als correctie op de lasten geboekt (wat correct is). | -44 | nadeel | |||
7.4 | Zie onder lasten (Energiearmoede) | -103 | nadeel | |||
7.4 | De bijdrage van de provincie Utrecht wordt naar rato van de uitgegeven vouchers (nu 9 van de 50) toegerekend. Hiervoor zijn aan de beginfase van de regeling de meeste kosten gemaakt, vandaar dat dit jaar niet alle kosten door de subsidie worden gedekt. | -56 | nadeel | |||
Diversen | -28 | nadeel | ||||
Totaal mutaties baten | -281 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | 53 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 0 |