Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2024 - 2027
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Aanbiedingsbrief bij Programmabegroting 2024 - 2027
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5 Onderwijs en Sport
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele baten en lasten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-Saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
Inspanningen
Home
Programma's
Aanbiedingsbrief bij Programmabegroting 2024 - 2027
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5 Onderwijs en Sport
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Paragrafen
Paragraaf 1 Lokale heffingen
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4 Financiering
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Paragraaf 7 Grondbeleid
Financiële begroting
1 Overzicht van baten en lasten
2 Incidentele baten en lasten
3 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
4 Ramingsgrondslagen
5 Geprognosticeerde balans
6 EMU-Saldo
7 Investeringsplanning
8 Staat van reserves
9 Staat van voorzieningen
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (151)
1.1.1.1 Resultatenverantwoording opstellen over het Uitvoeringsplan Veiligheid (2x per jaar).
1.2.1.2 Verhuizing naar Huiskamer van de stad.
1.2.2.1 Onderzoek naar hoeveel de e-diensten gebruikt worden.
1.2.2.2 Aansluiten bij visie dienstverlening Woerden.
1.3.1.2 / 1.3.2.2 Implementeren (Woerdens) participatiebeleid.
1.3.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente zijn op B1-niveau.
1.3.3.2 Trainen ambtenaren in begrijpelijk schrijven.
1.3.4.1 Inwoners krijgen op een laagdrempelige manier informatie over besluiten van de gemeente en hoe besluitvorming tot stand komt.
1.4.1.1 Oudewater stemt proces af met Woerden.
1.4.1.2 Evaluatie huidige samenwerking.
1.4.1.3 Uitgangspunten van de samenwerking formuleren.
1.4.1.4 Een toekomstscenario opstellen waaruit blijkt of en hoe de gemeenten vanaf 1-1-2026 hun samenwerking vervolgen.
1.4.2.1 Reguliere samenwerkingsverbanden worden gecontinueerd.
2.1.1.1 In gesprek gaan met de raad over beleid en beheer van de openbare ruimte, ophalen van een bestuurlijke richting.
2.1.1.2 Beleid opstellen en vaststellen voor beeldkwaliteitsniveaus op basis van het huidige beleid, waarin ook beheerkosten zijn meegenomen.
2.1.1.4 Uitwerken van het thema ecologie (met als basis het bestaande beleid) voor alle onderdelen van de openbare ruimte. Met aandacht voor de balans tussen ecologie en de uitstraling.
2.1.1.5 Structureel uitvoeren van beleidsschouw (beeldkwaliteitsniveau) en technische inspecties en hier jaarlijks over rapporteren.
2.1.2.1 Overname van de openbare verlichting van Citytec voorbereiden. Voorstel voor overname(som) aan de raad voorleggen.
2.1.2.2 Beleid opstellen met KPI’s om het woord ‘ goed’ nader te definiëren en daarmee het risicokader. Als er geen overname plaatsvindt, wijzigen wij aan de hand van de KPI’s het contract met Citytec.
2.1.2.3 Beheerplan Openbare verlichting opstellen.
2.1.3.1 Bepalen van de fasering van het Masterplan binnenstad.
2.2.1.1 Stimuleren van het in beheer nemen van de openbare ruimte door bewoners en ondernemers.
2.3.1.1 In gesprek blijven met de provincie Utrecht over de kosten en verantwoordelijkheden.
2.3.2.1 Het KBOR wordt uitgevoerd.
2.4.1.1 Plan/beleidsuitwerking opstellen.
2.4.2.1 Mogelijkheden voor kort en lang parkeren rond de binnenstad onderzoeken.
2.4.3.1 Verkenning naar een logistieke hub.
2.4.4.1 Maatregelen fietsplan uitvoeren, namelijk het fietsparkeeronderzoek.
2.4.4.2 Fietsparkeerplaatsen rond de Markt realiseren als onderdeel van het Masterplan Binnenstad.
2.5.1.1 Regionale samenwerking over zwaar verkeer in het buitengebied.
2.5.1.3 Beleid voor wegen in het buitengebied opstellen, o.a. snelheid en natuurlijk sturen, inclusief uitvoeringsplan.
2.6.1.1 Onderzoeken naar aanleg/verbreding van fietspaden, zoals verbindingen Touwslag-Binnenstad, Strengen-Papenhoeflaan, en Woerden-Oudewater via Linschoterweg. Uitkomsten aan de raad voorleggen incl. voorstel voor uitvoering en kosten.
2.6.1.2 Planvorming fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad.
2.6.1.3 Laadvisie deel 2 opstellen, voor o.a. deelmobiliteit, logistiek en OV.
2.6.1.4 Voorwaarden opstellen voor en uitwerken van een eigen concessiemodel voor de plaatsing van laadpunten.
3.1.1.1 Inzetten van interventies die een bijdrage leveren aan het voorkomen van eenzaamheid en het vergroten van de mentale gezondheid onder jongeren, volwassenen en ouderen.
3.1.1.2 Impuls aan activiteiten en inzet die geschaard kunnen worden onder ‘Welzijn op Recept’.
3.1.1.3 Onderzoeken wat de behoeften zijn van jongeren die nu niet meedoen met activiteiten wegens mentale/fysieke moeilijkheden.
3.1.1.4 / 6.4.1.4 Als betrokkenen in het te ontwikkelen concept ‘huiskamer van de stad’ meedenken over behoeften aan ontmoetingsplekken en hoe deze aldaar in te vullen.
3.1.2.1 Activiteiten en voorlichting op het gebied van preventie van overgewicht.
3.1.2.2 Onderzoeken of de lokale ketensamenwerking over de Gezonde leefstijl-interventie voldoet en of uitbreiding wenselijk is.
3.1.3.1 Activiteiten gericht op preventie van middelengebruik.
3.1.3.2 Voorlichtingscampagnes op basischolen over weerbaarheid, groepsdruk en middelengebruik.
3.1.4.1 / 3.9.1.1 / 4.1.1.4 De cultuurnota uitvoeren.
3.1.4.2 / 5.1.1.1 Verbeteren van communicatie over lokale mogelijkheden die leefstijl gezond beïnvloeden, zoals sport en bewegen.
3.1.5.1 Vanuit het perspectief van positieve gezondheid kijken naar de openbare ruimte. Als er aanpassingen en/of werkzaamheden worden gedaan in de buitenruimte, wordt dit meegenomen.
3.10.1.1 / 6.1.4.1 Stimuleren van zorggeschikt/levensloopbestendig wonen en doorstroming. Hiertoe onderzoeken van mogelijkheden van wooncoaching/advisering en ondersteuning bij woonwensen.
3.10.1.2 Jongvolwassenen tussen 17-23 jaar kunnen waar nodig gebruik maken van 'Kamers met Aandacht'.
3.11.1.1 Bij de uitvoering van acties uit de uitvoeringsagenda ook rekening houden met de leefbaarheid in Hekendorp en Papekop.
3.12.1.1 / 6.1.5.1 Op basis van de herijkte woonvisie in 2025 prestatieafspraken maken met de Wulverhorst over de huisvesting van bijzondere doelgroepen.
3.12.1.2 / 6.1.5.2 Regionale afspraken maken omtrent passend wonen van kwetsbare doelgroepen in Oudewater. Woonzorginitiatieven toetsen aan de hand van de uitkomsten van het regionale woonzorgonderzoek.
3.13.1.1 Ketenaanpak Valpreventie ontwikkelen waarin ruimte is voor aanbieden van aansluitende beweegactiviteiten voor 65-plussers die geen verhoogd valrisico hebben.
3.13.2.1 Hitteplan opstellen.
3.2.1.1 Verder bouwen aan de Kansrijke start-coalitie waarin we ons richten op een gezamenlijke aanpak voor (aanstaande) ouders en hun kinderen tijdens de eerste 1000 dagen van een kind.
3.2.2.1 Inzetten van projectleider opvoeden en opgroeien.
3.2.3.1 Opstellen notitie onderwijskansen, waarin ook uitbreiding regeling peuteropvangtoeslag en vergroten ouderbetrokkenheid een plek krijgen.
3.2.3.2 Evalueren van het programma Onderwijs Oudewater. Succesvolle onderdelen voortzetten en borgen in lijn met de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd.
3.2.3.3 Vernieuwen van verordening en beleidsregels leerlingenvervoer met nadruk op zelfstandig leren reizen. Daartoe ook de huidige situatie evalueren.
3.2.4.1 Het zicht verbeteren op Oudewaterse jongeren die niet (meer) in Oudewater naar school gaan, door betere contacten met middelbare scholen.
3.2.4.2 Evalueren van de inzet van jongerenwerk om de mogelijke behoefte en nodige inzet scherp te krijgen en een voorstel te maken voor vervolg.
3.2.4.3 Bieden van (groeps)aanbod gericht op (mentale) weerbaarheid en veerkracht. Hierbij is ook aandacht voor digitale vaardigheden en prestatiedruk.
3.2.5.1 Onderzoeken welke ontmoetingsbehoefte er is onder jongeren.
3.2.5.2 Verkennen wat er nodig is voor de jongeren 12+ die naar Speciaal Onderwijs gaan om elkaar te ontmoeten en een netwerk op te bouwen in Oudewater.
3.2.5.3 Verkennen van de mogelijkheden voor het opzetten van een bso+ voor kinderen die naar SO of SBO gaan.
3.2.6.1 Regionaal uitvoeren van de proeftuin Bescherming in Beweging om gezinnen met zorgen over veiligheid steeds passender te helpen.
3.2.6.2 De regeling om in aanmerking te komen voor kinderopvang o.b.v. een sociaal-medische indicatie efficiënter en toegankelijker maken.
3.2.6.3 Doorontwikkelen Stadsteam in het kader van de hervormingsagenda Jeugd en toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming.
3.2.6.4 De huidige inkoop van jeugdzorg en Wmo en de regionale samenwerking in Utrecht-West evalueren, en de aanbevelingen uit de evaluatie implementeren.
3.3.1.1 Behouden van het grote aanbod aan activiteiten, ontmoetingsmogelijkheden en ondersteuning voor ouderen. Verbeteren van onderlinge afstemming over programmering.
3.3.2.1 Verbeteren van de bekendheid en het bereik van het aanbod aan activiteiten, ontmoetingsmogelijkheden en ondersteuning, o.a. door het verbeteren van de Sociale kaart.
3.3.3.1 Verder met (evalueren van) verschillende bestaande netwerken en overleggen, om meer samenhang en een rolverdeling aan te kunnen brengen.
3.3.3.2 Realiseren van meer ruimte voor ontmoeting voor verschillende doelgroepen. Zie ook 3.2.5.
3.3.3.3 Subsidiebeleid herzien (subsidieverordening, beleidsregels en proces) voor alle subsidies in het sociaal domein.
3.3.4.1 Ontwikkelen van voldoende expertise bij het Stadsteam om inwoners met psychische kwetsbaarheid of vragen over mentale gezondheid te ondersteunen of door te verwijzen.
3.3.5.1 Verbeteren van signalering van overbelasting bij mantelzorgers.
3.3.5.2 Ondersteunen van (jonge) mantelzorgers door naast mantelzorgwaardering een activiteitenplan/ ondersteuningsplan op te zetten, op basis van de behoefte van deze groep.
3.3.6.1 Samenwerking rondom uitvoering IZA en GALA in de regio met gemeenten, zorgverzekeraar Zilveren Kruis en de GGD.
3.3.7.1 Werkgroep opzetten die als eerste opdracht krijgt: ontwikkel een plan waarin staat wat er moet gebeuren om de samenleving beter in staat te stellen om adequaat te reageren op inwoners met dementie en hun mantelzorgers.
3.4.1.1 Uitgaan van draagkracht en bestaanszekerheid i.p.v. inkomensgrenzen. Toepassen van 'omgekeerde toets' bij aanvragen voor regelingen en voorzieningen. Nagaan voor welke regelingen en voorzieningen draagkracht leidend kan zijn.
3.4.2.1 De toegang tot regelingen vereenvoudigen door aanpassen van aanvraagprocedures en formulieren.
3.4.2.2 Onderzoeken van uitbreiding en/of aanpassing van regelingen, zoals Stadspas en deelname Jeugdfonds sport & cultuur.
3.4.2.3 Kwetsbare inwoners meer betrekken bij totstandkoming beleid. Uitwerken en uitvoeren plan voor instellen klankbordgroep.
3.5.1.1 Communicatie verbeteren: voor inwoners en verwijzers duidelijker maken wat er mogelijk is en waar men moet zijn.
3.5.1.2 Het netwerkoverleg armoede meer structureel neerzetten.
3.6.1.1 In kaart brengen wat nodig is om te werken volgens het convenant vroegsignalering: hoe omgaan met opvolging signalen en welke inzet van het Stadsteam is daarvoor nodig.
3.6.1.2 Plan maken voor aanpak en kosten.
3.6.1.3 Het Stadsteam sluit zich aan bij het landelijk convenant vroegsignalering.
3.7.1.1 Portefeuillehouder economie treedt op als ambassadeur om bij werkgevers aandacht te vragen voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.
3.7.2.1 FermWerk begeleidt inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt intensief, waarbij aandacht is voor maatwerk en doorbemiddeling naar passende activeringsplekken via Stadsteam.
3.7.2.2 Monitoren van de voortgang en het effect van de ingezette middelen met behulp van de opgenomen indicatoren in de kwartaalrapportages van Ferm Werk.
3.8.1.1 Werken aan stabiele keten zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Daartoe inzetten op betere afstemming tussen ketenpartners en onderzoeken hoe beschikbaar aanbod/activiteiten beter gevonden kunnen worden
4.1.1.1 Culturele instellingen zijn en worden zo goed mogelijk ondersteund middels impuls- en coronasubsidies.
4.1.1.2 Initiëren versterkte samenwerking tussen de museale en andere culturele organisaties waardoor het culturele aanbod in Oudewater zichzelf beter kan profileren.
4.1.1.3 De verdere uitvoering hiervan ligt bij de organisaties zelf, waarbij de gemeente een adviserende positie inneemt.
4.2.1.1 Afhankelijk van de uitspraak van de RvS. Kavels en locatie dermate voorbereiden en inplannen dat er zo snel mogelijk met de verkoop begonnen kan worden, na uitspraak RvS.
4.2.2.1 Omdat de verkoop van Tappersheul 3 op zich laat wachten, worden noodmaatregelen uitgevoerd, voor in ieder geval het asfalt (programma 2).
4.2.2.2 De verdere revitalisatie zal plaatsvinden nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is.
4.2.3.1 In samenwerking met de gemeente Woerden en de U10 onderzoek doen naar de noodzaak en haalbaarheid van een regionaal bedrijventerrein in de A12-zone.
4.3.1.1b Raadsvoorstel met PvA+middelen. Pijlers: 1 Aanpak leegstand detailhandel; 2. Bereikbaarheid; 3. RO-kader benutten om binnenstad levendig en bedrijvig te houden. Streven: meer en kwalitatief hoogwaardig toerisme i.s.m. opgave Recr.&toerisme.
4.3.1.2 Plan van aanpak uitvoeren afhankelijk van beschikbare middelen.
4.3.2.1 Pro-actief in gesprek gaan met ondernemers over hun plannen met leegstaande panden.
4.4.1.1 Volgen van de actuele ontwikkelingen.
4.5.1.1 Gesprekken met maatsch.organisaties op thema's natuurlijk, historisch en kleurrijk. Doel is om de samenwerking stimuleren waardoor er beter cultureel en recreatief aanbod komt. Uitwerking door betr. partijen. Gemeentelijke inzet: initiëren.
4.5.2.1 Initiëren van samenwerking tussen organisaties om te komen tot een samenhangend aanbod van evenementen. Verdere uitwerking van deze samenwerking ligt bij de organisaties.
4.6.1.1 Betrokken partijen ondersteunen en faciliteren bij de uitvoering van de recreatievisie.
4.6.2.1 In de omgevingsvisie hebben we zoekgebieden opgenomen voor wandelingen op het boerenland. Landbouwtransitie kan kansen bieden voor recreatie. De ontwikkelingen in de sector zullen worden gevolgd.
4.7.2.1 Aanvragen subsidies/fondsen.
4.7.2.2 Uitvoeren uitvoerings- en communicatieplan, waaronder warmteplannen per wijk/kern.
4.7.3.1 In afstemming met De Woningraat tweejaarlijks afspraken maken.
4.7.4.1 Op basis van de Routekaart verduurzamen gemeentelijk vastgoed: uitvoering tranche 1 en beleidsvoorbereiding tranche 2 e.v.
4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
4.8.2.1 Beeldkwaliteitsplan opstellen o.b.v. Routekaart naar Landschap van Verlangen.
4.8.2.2 Gebiedsprocessen uitvoeren in de zoekgebieden uit het afwegingskader.
4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
4.8.3.1 RES-doelstellingen herijken binnen RES U16.
4.8.4.1 Regelmatig afstemming met Stedin en RES U16, m.n. over netcongestie.
4.8.4.2 Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties informeren over consequenties en mogelijkheden van netgebruik.
5.3.3.1 Start werkzaamheden mits bestemmingsplan (Raad van State) en bouwplan (SBZO) akkoord.
6.1.1.1 Minimaal 30 woningen opleveren.
6.1.1.2 Voorbereiden van de ontwikkeling van circa 400 woningen in meerjarig perspectief.
6.1.2.1 Woningbouwprogramma verder aanscherpen, waarbij meer ruimte wordt gemaakt voor betaalbare woningbouw. We werken dit uit vanuit de kaders van het hoofdlijnenakkoord.
6.1.3.1 Vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Aanpak en benodigde middelen beschrijven in een raadsvoorstel dat na goedkeuring wordt uitgevoerd.
6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader opstellen voor een goede huisvesting voor arbeidsmigranten.
6.2.1.1 Stedenbouwkundig plan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.2.1 Met de inwoners van Hekendorp in gesprek gaan om de behoefte te inventariseren.
6.2.3.1 Opstellen stedenbouwkundig plan, inrichtingsplan en de definitieve verkaveling.
6.2.4.1 Het bestemmingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.5.1 Het plan voor de ontwikkeling van het gebied rondom de oude touwbaan, inclusief renovatie van de oude touwbaan, voorleggen aan de provincie.
6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de omgevingswet per 1 januari 2024.
6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.1.3 Op basis van de ervaringen met de eerste onderdelen van het omgevingsplan een planning opstellen voor de komende jaren.
6.3.2.1 Voorbereidingen treffen voor de verordening fysieke leefomgeving.
6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis. Onderdeel hiervan is de tijdelijke huisvesting voor een deel van de huurders van de bovengenoemde panden.
6.4.2.1 Verkoopovereenkomst sluiten.
6.4.2.2 Levering Stadskantoor aan kopende partij.
6.4.3.3 Monitoren van de uitvoering van de overeenkomst door de ontwikkelaar.
6.4.4.1 Uitwerking tijdelijke huisvesting van gebruikers Stadskantoor.
7.1.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
7.1.2.1 Financiële meevallers worden toegevoegd aan de Algemene Reserve.
7.1.3.1 Maximale resultaten behalen op grondexploitaties op toekomstige bouwlocaties.
7.1.4.1 Er worden minder nieuwe investeringen gedaan.
7.1.4.2 / 7.1.5.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
7.1.4.3 Investeringen realistischer in de tijd zetten (plannen).
7.2.1.1 Instructies en voorlichting.
7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving.
7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
7.2.3.1 Actualiseren van de financiële kaders in de nieuwe financiële verordening.
Vorige
/ 474
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk