Portefeuillehouder | Thema |
Wim Groeneweg | Openbare orde & veiligheid, Archiefzaken, Intergemeentelijke samenwerking, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Utrechtse Waarden en Groene hart, Representatie, Personeel en organisatie en Dierenwelzijn, Communicatie |
Bob Duindam | Vergunningverlening en handhaving en Utrechtse Waarden en Groene Hart |
Walther Kok | Automatisering, informatievoorziening, BAG, BGT, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Personeel en Organisatie |
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
0.1 – Bestuur | facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.); - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.); - de ondersteuning van de raad, griffie; - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking; - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole. |
0.2 - Burgerzaken | producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen; - bevolkingsregister; - straatnaamgeving en kadastrale informatie; - burgerschap; - verkiezingen, referenda; - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7). |
1.1 - Crisisbeheersing en brandweer | taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. |
1.2 - Openbare orde en veiligheid | taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's; - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit; - bureau Halt; - preventie van criminaliteit; - opstellen en handhaven APV; - leges drank & horeca; - wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet); - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven; - veilige woon- en leefomgeving; -; - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet natuurlijke doodsoorzaak); - tegengaan van radicalisering; - huiselijk geweld; - Persoonsgerichte Aanpak (PGA); - nazorg ex-gedetineerden. |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesKern van dit programma (ontleend aan de strategische visie Oudewater is zijn toekomst Waard en deels op oude en nieuwe coalitieafspraken) is: het zijn van een zelfstandige en veilige gemeente die op veel terreinen zelfvoorzienend is, het zijn van een participerend en communicerend bestuur op basis van een “open agenda” gebaseerd op goede en integere omgangsvormen en een servicegerichte dienstverlening, het invullen en nader vormgeven van de met de gemeente Woerden gesloten kaderstellende dienstverlenings-overeenkomst in uitvoeringsovereenkomsten waarin de burger- en bestuursnabije dienstverlening wordt uitgewerkt en de functie van het Stadserf is geborgd en het zichtbaar maken van de optimalisering van de dienstverlening richting burgers, bedrijven en instellingen van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Woerden.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenActuele ontwikkelingen
In juli 2020 is er besloten de DVO met de gemeente Woerden voor 5 jaar te verlengen vanaf 1 januari 2020. Hiermee wordt de zelfstandigheid van Oudewater voor deze periode mogelijk gemaakt. Jaarlijks wordt een Uitvoeringsovereenkomst opgesteld waarin de kwaliteitsnormen voor de dienstverlening worden opgesteld.
Door de Coronacrisis is de doelstelling om een veilige woon- en leefomgeving te behouden in zijn uitvoering gewijzigd. Aandacht voor opgaven met betrekking tot volksgezondheid zijn voorgegaan op inzet voor andere problematiek, zoals dat van de aanpak van ondermijning. Reeds bestaande capaciteitsknelpunten bij de gemeente en ketenpartners zijn verder onder druk komen te staan. De uitdaging zit in het behouden van de goede relaties met hen en binnen de bestaande kaders en middelen waken voor de leefbaarheid en veiligheid van Oudewater.
Opgave: Dienstbare organisatie
De DVO met de gemeente Woerden voor de gezamenlijke ambtelijke organisatie is in 2020 verlengd voor een periode van vijf jaar. Uitvoering van wet- en regelgeving wordt zoveel mogelijk geharmoniseerd, tenzij er beleidsmatig door de gemeenten een andere afweging wordt gemaakt.
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?De organisatie van de gemeente werkt in 2021 professioneel, met een verbeterde dienstverlening, ook digitaal. Tegelijkertijd worden zij wel meer gedreven in het beleid door de data die beschikbaar zijn of komen. De bedrijfsvoering is op orde, er is minder inhuur en meer mobiliteit van de vaste medewerkers.
Opgave: openbare orde en veiligheid
Wat betreft veiligheid zijn de prioriteiten zijn door de gemeenteraad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022. Deze prioriteiten vormen in de huidige collegeperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Het handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk, etc.).
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?De gemeente streeft naar een zo veilig mogelijke woon- en leefomgeving waarin niet alleen de criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn, maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectCluster Openbare Orde en Veiligheid
1.2 Tegengaan van ondermijning van de rechtstaat.
1.3 Minder overlast door PGA'ers, door het zoveel mogelijk voorkomen van nieuwe aanmeldingen voor de PGA en verminderen van recidive bij uitstromers.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.2.1 Meer signalen ontvangen t.a.v. ondermijning binnen de gemeente Oudewater. De gemeente sluit zich aan bij Meld Misdaad Anoniem.
Inspanning 2021
1.2.2 aanpak van ondermijning, overlast en criminaliteit is meer organisatiebreed, al dan niet onder regie van OOV
Inspanning 2021
1.3.1 In 2021 worden maximaal 15 actieve PGA (persoonsgerichte aanpak) dossiers tegelijkertijd behandeld.
De aanpak is erop gericht het gedrag van de inwoner zodanig te beïnvloeden dat de inwoner met zijn gedrag niet langer herhaaldelijk de openbare orde verstoort en/of zijn eigen veiligheid of die van anderen bedreigt.
Hierbij wordt de inwoner zo nodig ook ondersteund bij de aanpak van zijn problemen op verschillende leefgebieden, zodat weer perspectief ontstaat op volwaardige deelname aan de samenleving.
Inspanning 2021
Verwijzingen Halt
Terug naar navigatie - Verwijzingen HaltPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2019 | 128 aantal per 10.000 inw 12-17jr | 132 aantal per 10.000 inw 12-17jr |
Winkeldiefstal
Terug naar navigatie - WinkeldiefstalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 0 aantal per 1.000 inwoners | 2,2 aantal per 1.000 inwoners |
Geweldsmisdrijven
Terug naar navigatie - GeweldsmisdrijvenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 (BG20) | 2 aantal per 1.000 inwoners | 4,8 aantal per 1.000 inwoners |
Diefstal uit woning
Terug naar navigatie - Diefstal uit woningPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2 aantal per 1.000 inwoners | 2,5 aantal per 1.000 inwoners |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2 per 1.000 inwoners | 5,8 per 1.000 inwoners |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakv | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
0.1 | Bestuur | Lasten | € 834.508 | € 947.028 | € 943.807 | € 943.807 | € 943.807 |
0.2 | Burgerzaken | € 453.784 | € 488.395 | € 488.483 | € 488.573 | € 493.648 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | € 583.180 | € 592.519 | € 599.721 | € 590.605 | € 590.321 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | € 167.570 | € 131.393 | € 131.393 | € 131.393 | € 131.393 | |
Lasten - Totaal | € 2.039.042 | € 2.159.335 | € 2.163.404 | € 2.154.378 | € 2.159.169 | ||
0.1 | Bestuur | Baten | -€ 138.253 | -€ 138.253 | -€ 138.253 | -€ 138.253 | -€ 138.253 |
0.2 | Burgerzaken | -€ 163.573 | -€ 166.190 | -€ 166.190 | -€ 166.190 | -€ 166.190 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -€ 9.234 | -€ 9.382 | -€ 9.382 | -€ 9.382 | -€ 9.382 | |
Baten - Totaal | -€ 311.060 | -€ 313.825 | -€ 313.825 | -€ 313.825 | -€ 313.825 | ||
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Totaal | € 1.727.982 | € 1.845.510 | € 1.849.579 | € 1.840.553 | € 1.845.344 |
Verschillenanalyse 2020 - 2021
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2020 - 2021Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Toename lasten t.o.v. 2020 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + |
0.1 | Indexering DVO. | € 107.500 | nadeel |
0.1 | Wachtgelden wethouders (geen gebruik van wachtgeldregeling). | -€ 18.500 | voordeel |
0.1 | Onttrekking voorziening wachtgelden wethouders (geen wachtgelders). | € 13.000 | nadeel |
0.1 | U10, bijdrage plan van aanpak Ruimtelijk Economisch Perspectief en Programma fase 3. | -€ 3.219 | voordeel |
0.1 | Ondersteuning raad (m.n. loonkosten griffie). | € 8.034 | nadeel |
0.1 | Loonkosten en onkosten raad door indexering. | € 6.373 | nadeel |
0.2 | Doorbelasting DVO Woerden naar heffingen burgerzaken. | € 11.158 | nadeel |
0.2 | Lagere afschrijvingen i.v.m. uitstel investering invoering e-diensten tot 2023. | -€ 5.000 | voordeel |
0.2 | Verkiezingen 2e Kamer (niet ieder jaar verkiezingen). | € 27.103 | nadeel |
1.1 | Hogere bijdrage VRU i.v.m. indexering. | € 11.700 | nadeel |
1.2 | Verlaging budget handhaving openbare ruimte conform meerjarenraming. | -€ 38.672 | voordeel |
1.2 | Budget ondermijning (VJN). | € 3.000 | nadeel |
1.2 | Extra budget huisverbod (VJN). | € 2.500 | nadeel |
Diversen. | -€ 4.684 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten | € 120.293 | nadeel | |
Taakveld | Toename baten t.o.v. 2020 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + |
0.2 | Indexering 1,6% leges burgerzaken. | -€ 2.617 | voordeel |
1.2 | Indexering 1,6% leges APV en bijzondere wetten. | -€ 148 | voordeel |
Totaal mutaties baten | -€ 2.765 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | € 117.528 | Nadeel |