Portefeuillehouder | Thema |
---|---|
Walther Kok | Beheer openbare ruimte, verkeer, openbaar vervoer en waterwegen |
Bas Lont | Afval en riolering |
Bob Duindam | Verkenning toekomstige Straatverlichting |
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingHet programma bevat de volgende taakvelden:
2.1 - Verkeer en vervoer | verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur |
---|---|
2.4 - Economische havens en waterwegen | (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur |
3.4 - Economische promotie | activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente: Kermis, evenementen en coördinatie binnenstad |
5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie | openbaar groen, natuur en recreatie |
7.2 – Riolering | afvalwater en de waterhuishouding |
7.3 – Afval | inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval |
7.5 - Begraafplaatsen en crematoria | taken op het terrein van de lijkbezorging |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesKern van dit programma is het behouden van het prettige woon- en leefklimaat door een bereikbare leefomgeving te creëren die schoon, heel en veilig is. Voor bereikbaarheid geldt dat zowel inwoners, toeristen als bedrijven vlot en veilig hun bestemming moeten kunnen bereiken. Middels het instandhouden van speelvoorzieningen en openbare verlichting, het zorg dragen voor een kwalitatief wegen-, riool- en waterbeheer met focus op het groener maken van de openbare ruimte en het tegengaan van wateroverlast, is het programma voorwaardenscheppend voor een plezierige gemeente om te wonen en recreëren, voor toerisme en voor de bedrijvigheid, van de historische binnenstad tot en met het buitengebied.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenActualiteit
De mondiale ontwikkeling van hitte en droogte beïnvloedt de openbare ruimte. Voor groen zijn er voorbeelden die direct zichtbaar zijn, zoals jonge bomen die de zomer niet overleven, maar ook effecten die niet direct zichtbaar zijn namelijk dat bomen of beplanting minder goed ontwikkelen waardoor ze niet direct, maar eerder dan gepland vervangen moeten worden. Voorbeelden voor andere disciplines zijn minder direct zichtbaar, daarmee ook nog niet goed inzichtelijk, denk aan verharding op veendijken, door droogte ontstaan scheuren in de veendijk welke vervolgens doorzet in scheuren in de verharding. Het omgekeerde van de hitte/droogte zijn de extremere piekbuien, die tot overbelasting van het rioolstelsel zorgen. De effecten op het areaal en de financiële gevolgen zijn nog niet inzichtelijk te maken, maar wanneer gevolgen zichtbaar worden vergen deze soms acuut ingrijpen vanuit de zorgplicht, terwijl voor deze effecten nog geen middelen zijn vrijgemaakt. Dit is een financieel risico wat nog niet te beheersen is.
De landelijke ontwikkeling gaat over de gehele gemeentebegroting, die steeds meer onder druk komt te staan mede door de zorgtakenverschuiving vanuit het rijk. Dit heeft uiteraard direct gevolgen voor de begroting van IBOR en voor de vrije ruimte om investeringen beschikbaar te stellen. De ambtelijke organisatie heeft voor de gemeente Woerden in de ‘strategische heroriëntatie 2020’ een proces doorlopen om de benodigde onderhoudsbudgetten voor de gehele levensduur van het areaal in beeld te brengen, zodat de raad gedegen informatie heeft om toekomstbestendige financiële keuzes voor de openbare ruimte te maken. Deze kennisontwikkeling wordt in 2021 ingezet om voor gemeente Oudewater te kijken hoe areaal, beleid, budget en benodigd budget zich tot elkaar verhouden en ook hier de raad het stuur in handen te geven voor de openbare ruimte.
De actualiteiten rondom corona zijn van beperktere invloed geweest op het beheer van de openbare ruimte. Veel activiteiten konden doorgang vinden of zijn met korte vertraging en relatief beperkte meerkosten alsnog uitgevoerd. Wel is de kwetsbaarheid van de samenwerking met Ferm Werk duidelijk geworden toen die de deuren volledig sloot en ook het groenonderhoud buiten tijdelijk niet uitvoerde.
Verkeerskundig is de ontwikkeling dat agrarisch verkeer steeds groter en zwaarder wordt, waar het buitengebied niet op is ingericht, maar ook de toename van thuisbezorg bestelbusjes (versterkt door corona). Dit heeft zijn weerslag op zowel de weginrichting als fysiek op de wegen, die niet op deze verzwaarde belasting zijn ontworpen en dus eerder vernieuwd moeten worden. Met aandacht worden de ontwikkelingen gevolgd op het gebied van autogebruik en parkeerbehoefte, wat mogelijk ten gevolgen van het nieuwe thuiswerken door Corona voor de lange duur tot andere behoefte kan leiden.
Beleidsaanpassing
We hebben niet op alle IBOR-disciplines (actueel) beleid. De accountantscontrole van boekjaar 2019 heeft dit als verbeteropdracht aangegeven omdat de beleidskaders de basis vormen voor het verantwoorden van de uitgaven en op de beleidskaders ook terug gerapporteerd dient te worden naar de raad. Daarom dient geïnventariseerd te worden welke beleid verouderd is dan wel ontbreekt, en daaruit de structuur opgebouwd te worden van beleidsplannen, beheerplannen tot uitvoerings-/jaarplannen. Deze inventarisatie is in 2020 gestart en zal in 2021 worden afgerond. Dit heeft direct raakvlak met de in 2021 uit te voeren analyse van beleidsambities en beheerkosten. In 2021 zal het gesprek gestart worden in hoeverre beleidsaanpassingen voor de openbare ruimte benodigd zijn.
Verkeerskundig staan beleidsdocumenten voor specifiek fietsers en algemeen het verkeer in het buitengebied op de agenda.
Opgave: Openbare ruimte en verkeer
Onze fysieke leefomgeving is van grote invloed op hoe wij ons fysiek en mentaal voelen. Zij is daarnaast bepalend voor onze mobiliteit en bereikbaarheid. Daarom is een goede inrichting en goed beheer van de openbare ruimte van het grootste belang. Wat is nodig voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving? Hoe zorgen we ervoor dat we nu en in de toekomst op een prettige en veilige manier van A naar B komen? Al deze onderwerpen komen samen in het programma Openbare Ruimte en Verkeer.
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?Verkeerskundig spelen er diverse vraagstukken waarvoor wij in 2021 onderzoek gaan doen en (fiets)beleid opstellen, om gefundeerde keuzes te maken voor de toekomst van de gemeente. De resultaten van deze onderzoeken zullen de uitvoeringsagenda voor de opvolgende jaren bepalen.
Voor beheer wordt onder de noemer 'Taskforce IBOR' de aanpak van de openbare ruimte tegen het licht gehouden. Waar in 2020 meer inzicht in de areaal omvang en kwaliteit is verkregen, richt 2021 zich op de beleidsambitie en de doorrekening hiervan in benodigde middelen. Gezamenlijk kunnen techniek en ambitie in 2021 in de reguliere P&C-cyclus worden verwerkt om hier in 2022 fysiek invulling aan te kunnen geven.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectOudewater veilig, leefbaar en bereikbaar.
2.1 Voor verplaatsingen binnen Oudewater is de fiets het meest gebruikte vervoermiddel.
2.2 De infrastructuur in het buitengebied draagt bij aan een (verkeers-)veilige, bereikbare en leefbare omgeving.
2.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.1.1. Het fietsnetwerk voldoet in 2022 aan de gestelde inrichtingseisen, waardoor er een aantrekkelijk, comfortabel, direct, samenhangend en veilig fietsnetwerk ligt.
Inspanning 2021
2.2.1 De infrastructuur in het buitengebied is in overeenstemming met de functies zoals die in de omgevingsvisie zijn benoemd.
Inspanning 2021
2.3.1 In 2022 "Financieel gezond", dit vertaalt zich voor de openbare ruimte naar: "Areaal en gewenste Kwaliteit zijn in overeenstemming met de benodigde budgetten (A x K = €)".
Inspanning 2021
2.3.2 De geplande (onderhoud) projecten worden uitgevoerd.
Inspanning 2021
2.3.3
Inspanning 2021
2.3.4
Inspanning 2021
Omvang huishoudelijk restafval
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafvalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 193 kg per inwoner | 172 kg per inwoner |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakv | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Verkeer en vervoer | Lasten | € 1.534.151 | € 1.742.611 | € 1.886.832 | € 1.924.845 | € 2.080.254 | ||||||
2.4 | Economische havens en waterwegen | € 153.038 | € 203.249 | € 333.678 | € 331.598 | € 329.518 | |||||||
3.4 | Economische promotie | € 2.950 | € 2.950 | € 2.950 | € 2.950 | € 2.950 | |||||||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | € 316.465 | € 346.691 | € 360.289 | € 359.687 | € 359.084 | |||||||
7.2 | Riolering | € 1.143.275 | € 1.344.171 | € 1.494.008 | € 1.667.187 | € 1.847.198 | |||||||
7.3 | Afval | € 1.075.704 | € 1.132.999 | € 1.221.142 | € 1.191.109 | € 1.215.375 | |||||||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | € 12.586 | € 4.515 | € 15.489 | € 6.943 | € 6.943 | |||||||
Lasten - Totaal | € 4.238.169 | € 4.777.186 | € 5.314.388 | € 5.484.319 | € 5.841.322 | ||||||||
2.1 | Verkeer en vervoer | Baten | -€ 51.797 | -€ 52.245 | -€ 52.245 | -€ 52.245 | -€ 52.245 | ||||||
2.4 | Economische havens en waterwegen | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | |||||||
3.4 | Economische promotie | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | |||||||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -€ 3.218 | -€ 3.270 | -€ 3.270 | -€ 3.270 | -€ 3.270 | |||||||
7.2 | Riolering | -€ 1.300.136 | -€ 1.492.692 | -€ 1.641.461 | -€ 1.805.107 | -€ 1.985.118 | |||||||
7.3 | Afval | -€ 1.166.677 | -€ 1.264.432 | -€ 1.281.015 | -€ 1.304.967 | -€ 1.329.399 | |||||||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | -€ 16.364 | -€ 16.625 | -€ 16.625 | -€ 16.625 | -€ 16.625 | |||||||
Baten - Totaal | -€ 2.538.192 | -€ 2.829.264 | -€ 2.994.616 | -€ 3.182.214 | -€ 3.386.657 | ||||||||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer - Totaal | € 1.699.977 | € 1.947.922 | € 2.319.772 | € 2.302.105 | € 2.454.665 |
Verschillenanalyse 2020 - 2021
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2020 - 2021Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2020 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + |
---|---|---|---|
2.1 | Stijging kapitaallasten i.v.m. IBOR investeringen o.a. Brede dijk, masterplan, bruggen en materieel gladheidsbestrijding. | € 162.927 | nadeel |
2.1 | Inhaalslag indexering (regulier en inhaalslag GWW) en areaaluitbreiding budgetten verkeer en vervoer conform VJN. De areaaluitbreiding betreft de wijken Noord Syde en de Oude Touwfabriek. | € 58.469 | nadeel |
2.1 | Lasten wegenlegger (eenmalig in 2020). | -€ 50.000 | voordeel |
2.1 | Fietsenbeleidsplan en uitvoeringsagenda (eenmalig in 2021). | € 15.240 | nadeel |
2.4 | Extra budget baggeren i.v.m. PFAS (gewijzigde wet- en regelgeving) zie VJN. | € 6.000 | nadeel |
2.4 | Hoger budget baggeren (hogere onttrekking staat bij mutaties reserves). | € 41.807 | nadeel |
5.7 | Indexering (regulier + inhaalslag) en areaaluitbreiding budgetten groen en spelen conform VJN. | € 16.226 | nadeel |
5.7 | Stijging kapitaallasten i.v.m. investeringen bomen. | € 14.000 | nadeel |
7.2 | Hogere storting in de voorziening riolering (zie baten gesloten circuit). | € 221.569 | nadeel |
7.2 | Stijging kapitaallasten i.v.m. rioolinvesteringen (gesloten circuit). | € 11.776 | nadeel |
7.2 | Lagere exploitatielasten riolering (gesloten circuit). | -€ 32.449 | voordeel |
7.3 | Stijging verwerkingskosten AVU n.a.v. Europese aanbesteding. | € 149.312 | nadeel |
7.3 | Lagere lasten kunststofinzameling i.v.m. wijziging subsidiesystematiek. | -€ 49.501 | voordeel |
7.3 | Lager onderhoud stadserf conform MOP (zie lagere onttrekking uit voorziening MOP) | -€ 34.657 | voordeel |
Diversen | € 8.298 | nadeel | |
Totaal mutaties lasten | € 539.017 | nadeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2020 | Bedrag | Voordeel - Nadeel + |
7.2 | Hogere baten rioolheffing - tariefstijging 11,6% (gesloten circuit) Stijging voorgesteld beleid 10% + 1,6% prijsindex. | -€ 192.556 | voordeel |
7.3 | Hogere baten afvalstoffenheffing -tariefstijging 14% -. | -€ 160.041 | voordeel |
7.3 | Lagere baten kunststofinzameling i.v.m. wijziging subsidiesystematiek (zie lagere lasten kunststofinzameling). | € 26.700 | nadeel |
7.3 | Lagere baten oud papier. Door inzakken oud papiermarkt krijgen we een lagere oud papierprijs. | € 28.550 | nadeel |
Diversen. | € 6.275 | voordeel | |
Totaal mutaties baten | -€ 291.072 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | € 247.945 | nadeel |