Bijlagen

Afgewezen zaken Kadernota

Terug naar navigatie - Bijlage 1
Nummer Omschrijving 2026 2027 2028 2029 Niet akkoord omdat
1. Cofinanciering vergroeningsproject 50.000 50.000 0 0 Geen wettelijke taak.
2. Vervangen voetgangersbewegwijzering Masterplan Oudewater 33.081 0 0 0 Geen wettelijke taak.
3. Extra inzet wonen 15.000 0 0 0 Geen wettelijke taak.
4. Fotografie nieuwe gemeenteraad 2.750 0 0 0 Te klein bedrag.
Totaal 100.831 50.000 0 0

1.    Cofinanciering vergroeningsproject
a.    Om de leefomgeving te vergroenen is ook acceptatie en gedrachtsverandering bij de inwoners noodzakelijk. De druk op de openbare ruimte is groot. 
b.    Om de vergroening in te zetten en ruimte te maken voor bomen zijn concessies in het gebruik van de openbare ruimte noodzakelijk, dit raakt de inwoner in hun directe leefomgeving. In andere steden worden al pilots gedaan met (tijdelijke) groene straten. Vanuit de provincie Utrecht is het mogelijk om voor verschillende groene initiatieven en vergroeningsopgaven éénmalig geld aan te vragen. Hiervoor dient de gemeente zelf ook deels bij te dragen. Maximaal is er 50.000,- per aanvraag, aan te vragen. Wanneer er  vanuit de raad geld beschikbaar wordt gesteld kunnen we in 2026 een aanvraag indienen bij de provincie en zo het bedrag verdubbelen. 
c.    Bij geen eigen bijdragen in financiële middelen kunnen we ook geen subsidie aanvragen.
d.    De natuurherstelwet geeft aan dat we moeten werken naar een bevredigend niveau van stedelijk groen en stedelijke boomkroonbedekking. Hiervoor moeten we stappen maken. Met subsidiegelden kunnen we meer doelen bereiken, dan enkel alleen met gemeentelijke financiële middelen.

De subsidieregeling 'Groene, gezonde en klimaatbestendige steden en dorpen 2025-2027 van de provincie gaat op 5 januari 2026 open. In 2027 zal de subsidie voor dat jaar nog een keer worden opengesteld. We vragen via deze kadernota daarom tot en met 2027 budget aan. 

2.    Vervanging voetgangersbewegwijzering Masterplan Oudewater
In gebied van Masterplan Binnenstad wordt de voetgangersbewegwijzering vervangen in 2026. Buiten centrum en in o.a. Hekendorp staan ook van deze palen met verwijsborden. Om eenheid te behouden moeten deze ook vervangen worden. Exacte inventarisatie moet nog gedaan worden, maar een 15 tal is zo al bekend.

3.    Extra inzet wonen
In 2025 wordt een nieuw woonprogramma vastgesteld. Gezien de druk op de woningmarkt is meer sturing vanuit wonen nodig. De effecten van sturing op de woningmarkt kosten tijd. Het is daarom van belang de uitvoering van het woonprogramma in 2026 voortvarend op te pakken. Daarom wordt voor 2026 incidenteel ruimte voor extra inzet gevraagd.

4.    Fotografie nieuwe gemeenteraad
Is 4 jaar geleden niet begroot. Na verkiezingen moeten er nieuwe foto’s worden gemaakt. Gelet op de hoogte van het budget nemen wij dit direct mee bij het opstellen van de begroting.

 

 

Bezuinigingen niet akkoord

Terug naar navigatie - Toelichting
Nr Omschrijving 2026 2027 2028 2029
1. Infopagina in de krant afschaffen 46.000 46.000 46.000 46.000
2. Stoppen met externe netwerken - U10 24.685 24.685 24.685 24.685
3. Stoppen Centraal Stemopnemen 5.000 5.000 5.000 5.000
4. Ondermijning 3.500 3.500 3.500 3.500
5. Cybersecurity 1.500 1.500 1.500 1.500
6. Verminderen aantal BOA's en/of inzet versoberen 65.000 65.000 65.000 65.000
7. Betaald parkeren PM PM PM PM
8. Onderhoudsniveau openbare ruimte verlagen PM PM PM PM
9. Stoppen exploitatie zwembad PM PM PM PM
10. Tarieven haalbaarheidsonderzoeken verhogen PM PM PM PM
11. Bezuinigen op economisch beleid en/of accountmanagement PM PM PM PM
12. Onderwijsachterstandenbeleid - Voorschoolse educatie (VE) versoberen 5.000 5.000 5.000 5.000
13. Taalvisite 2.500 2.500 2.500 2.500
14. Evaluatie minimabeleid: versoberen onderzoeken 0 15.000 15.000 15.000
15. Aanvullende subsidie Bibliotheek inzet statushouders afbouwen of beëindigen PM PM PM PM
16. Minimaregelingen: Versoberen zwemregeling 4.500 4.500 4.500 4.500
17. Voorlichting 10.000 10.000 10.000 10.000
Totaal 167.685 182.685 182.685 182.685
Terug naar navigatie - Toelichting

1.Informatiepagina in de krant afschaffen
Het is geen verplichting om als gemeente dingen in de krant te publiceren. Echter is een deel van de samenleving niet of minder digitaal vaardig. Het wordt lastiger hen te bereiken met communicatieboodschappen wat kan leiden tot onvrede onder inwoners.

2. Stoppen met externe netwerken – U10
De U10 is het gremium in onze provincie van waaruit gezamenlijk gewerkt wordt aan opgaven die de hele provincie raken. Denk hierbij aan de Woondeal, het Integraal ruimtelijke perspectief (IRP) en de Regionale energiestrategie (RES). Stoppen met de U10 heeft een direct effect op onze positie in de regio. 

3. Stoppen Centraal Stemopnemen
In 2023 is de keuze gemaakt om de dag na de verkiezingen centraal te tellen op 1 locatie met "frisse" medewerkers. Dit voorkomt fouten en bevalt tot nu toe goed.

4. Ondermijning
Budget voor ondermijning kan verder worden versoberd.  Oudewater is kwetsbaar voor ondermijning, o.a. door ligging en infrastructuur. De kracht van de gemeente op het gebied van ondermijning zit hem op preventie en bewustwording. Versobering van het budget zal leiden tot een afname van weerbaarheid. 

5. Cybersecurity
Cybercriminaliteit is de meest voorkomende en toenemende vorm van criminaliteit. Iedereen, maar met name ouderen, jeugd en ondernemers, moeten zich bewust zijn van de gevaren op digitaal gebied. Focus hierop is dan ook nodig zowel in onze organisatie als daarbuiten. 

6. Verminderen aantal BOA’s en/of BOA-inzet versoberen
De boa's zijn het visitekaartje van de gemeente en vaak het eerste contact met de inwoner. Boa's werken aan de leefbaarheid en signaleren zaken op het gebied van ondermijning. Ze zijn de ogen en oren van de wijk en verbinden binnen met buiten.  Boa's zijn ook voor onze partners belangrijke spelers als het gaat om een gezamenlijke aanpak of informatiepositie. Denk hierbij aan bijv. politie, beveiliging, jongerenwerk, OOV,  evenementen, GGW en de toezichthouders. Afschaffen van de boa's zou kunnen leiden tot toename van verschillende soorten overlast zoals parkeeroverlast, jeugdoverlast, geluidsoverlast, seizoensoverlast, verkeersoverlast en vuurwerkoverlast.  

7. Betaald parkeren
Het invoeren van betaald parkeren levert inkomsten op, maar zorgt wel voor weerstand en onrust bij ondernemers en inwoners. 

8. Onderhoudsniveau openbare ruimte verlagen
Het verlagen van het onderhoudsniveau van de openbare ruimte naar veiligheidsniveau (wettelijk) zal als gevolg hebben dat gebruikers van de openbare ruimte meer ongemak ervaren. Daarnaast zal het meer meldingen tot gevolg hebben.

9. Stoppen exploitatie zwembad
Stoppen met het zwembad maakt dat inwoners naar andere gemeenten moeten uitwijken om te zwemmen. Toegankelijkheid van zwemlessen komt hiermee in het geding. Dit is onwenselijk in een waterrijk land als Nederland.

10. Tarieven haalbaarheidsonderzoeken verhogen
Het verhogen van de tarieven voor haalbaarheidsonderzoeken vormt een barriere voor met name particulieren om hun plannen te laten toetsten op wenselijkheid. De afname van de kwaliteit van de aanvragen creëert een waterbedeffect bij vergunningen. 

11. Bezuinigen op economisch en/of accountmanagement
Stoppen of bezuinigen op  economisch beleid en/of accountmanagement heeft als gevolg dat er geen uitvoering gegeven kan worden aan o.a. de gemeentelijke opgave 'Omgevingsvisie Werken' en het Economisch Actieplan. Ook het contact met ondernemers komt onder druk te staan terwijl bij projecten de input en het  samenspel met ondernemers cruciaal is om het gewenste resultaat te bereiken. 

12. Onderwijsachterstandenbeleid – Voorschoolse educatie (VE) versoberen
Op dit moment worden er op basis van indicatiecriteria VE ingezet door de GGD. De toewijziingcrtieria voor OW zijn al op het wettelijk minimum, verder versoberen zou ertoe leiden dat we niet meer aan onze wettelijke verplichting voldoen. VE is belangrijk voor een goede voorbereiding op de basisschool. Dit bevordert meer gelijke kansen in het onderwijs.

13. Taalvisite
Taalvisite, uitgevoerd door taalvrijwilligers van de bibliotheek bij gezinnen thuis (bij gezinnen met kinderen met en zonder VE-indicatie kan worden versoberd. Taalvisite is echter een waardevolle aanvulling voor gezinnen en kinderen voor wie de Nederlandse taal moeilijk is. Het project is net opgestart, nu weer stoppen zal op weerstand stuiten van de partners (scholen, kinderopvang en GGD). Ook heeft het impact op de net geworven vrijwilligers en de inwoners die hier gebruik van maken. 

14. Evaluatie minimabeleid: versoberen onderzoeken
De hoogte van enkele vergoedingen/minimaregelingen is ruimhartig (bijvoorbeeld de IIT). Hier zou op bespaard kunnen worden, maar dat heeft wel een significante impact. De regelingen/tegemoetkomingen voor inwoners met een laag inkomen maken een wezenlijk onderdeel uit van de bestaanszekerheid van deze inwoners. 


15. Aanvullende subsidie Bibliotheek inzet statushouders afbouwen of beëindigen
Het wegvallen van het informele taalaanbod via de bibliotheek neemt de laagdrempelige mogelijkheid tot het oefenen van de taal weg. Dit heeft als risico dat mensen die Nederlands willen/moeten leren minder snel progressie maken, met als risico langere taaltrajecten en minder kans op participatie.

16. Minimaregelingen: versoberen zwemregeling
Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen kunnen bijzondere bijstand krijgen voor de kosten van de zwemdiploma's A/B/C. De zwemregeling kan versoberd worden door bijv. alleen de kosten van het zwemdiploma A te vergoeden. Kinderen leren dan minder goed zwemmen.

17. Voorlichting (€ 10.000)
Hoewel we er bewust voor kiezen de informatiepagina in de IJsselbode te behouden, stoppen we met het publiceren van bekendmakingen. Er zal voortaan verwezen worden naar 'berichten over mijn buurt'. Een website waar inwoners digitaal een melding krijgen als er een vergunningaanvraag in hun buurt is.