Investeringen in balans - Investeringsplanning

In de motie "Rustig aan" wordt opgeroepen eerst te kijken naar temporiseren van investeringen, voordat  bezuinigingen en lastenverzwaringen overwogen worden. Het temporiseren en schrappen van investeringen heeft ook een positief effect op de schuldquote en de capaciteit die de organisatie moet leveren.

De schuldquote is nog aan de (te) hoge kant en een punt van aandacht. Bij vaststelling van de jaarrekening 2024 was deze 71%. Dit is een flink stuk lager dan bij de begroting (181%) werd verwacht. Reden is dat investeringen qua uitvoering te optimistisch worden ingeschat en er dus jaarlijks sprake is van het doorschuiven van investeringen (de zogenaamde boeggolf).  In de Financiële verordening 2023 is voor de netto schuldquote een streefwaarde van 90% opgenomen. Tevens gelden de signaleringswaarden >90% en >130%.
De netto schuldquote opgenomen in de begroting 2025-2028 was voor 2026 is 150%. Om de schuldquote naar beneden te krijgen moeten investeringen beter worden ingepland om een jaarlijkse boeggolf (doorschuiven van investeringen naar het volgende jaar) te voorkomen en moeten er investeringen worden geschrapt.
In de bijlage "Totaal investeringsoverzicht" hebben wij alle (reeds verstrekte en de bij Voorjaarsrapportage 2025 en Kadernota 2026 gevraagde kredieten) investeringen opgenomen om een complete nieuwe afweging te maken. Aan de investeringen hebben ook een kleur gegeven. Groen staat voor doorgaan, oranje voor later in de tijd plannen/gefaseerd opnemen en rood voor het schrappen van deze investering.

Als alle "groene" investeringen in 2026 worden uitgevoerd komt de schuldquote uit op 133%. De groene investeringen zijn inde investeringen die al in uitvoering zijn,  die echt moeten gebeuren, of een logische afronding zijn van een project. Dit zijn onder andere de grote projecten "Masterplan binnenstad" en de "Reconstructie Brede Dijk".  Bij de uitvoering van het Masterplan binnenstad hebben wij gekozen om zaken rond de "H" uit te voeren en de overige budgetten te schrappen. Hiervoor gaan we nog onderzoeken welk budget er nodig is om het noodzakelijk onderhoud te kunnen plegen. De reconstructie Brede Dijk willen wij ook uitvoeren tot en met fase 5, inclusief fietsveiligheid, omdat fase 5 de fases 1 tot en met 4 verbind en de totale reconstructie netjes afrond. 

Als de "oranje" ook in 2026 uitgevoerd gaan worden stijgt de schuldquote naar 154%.  Onderdeel van de oranje investeringen zijn de investering in Tappersheul I en II. Bij deze investeringen gaan we onderzoeken om deze later kunnen oppakken of onderdeel kunnen laten zijn van de te vormen grondexploitatie "Tappersheul I-II-III". Ook willen we onderzoeken of er een investering noodzakelijk is, of dat onderhoud voldoende kan zijn. 

Bij het opstellen van de begroting 2026-2029 gaan wij kijken om deze investeringen verder te faseren, zodat de schuldquote daalt.

Bij de rode investeringen hebben wij investeringen geschrapt. Naast de reeds genoemde investeringen Masterplan binnenstad (tranche 2027 en 2028) hebben wij ook de investeringen van het ophogen van de Opweg en Diemerbroek geschrapt. Wel gaan wij onderzoeken welk onderhoud er aan deze wegen moet gebeuren omdat de veiligheid te kunnen garanderen. Voor dit onderzoek hebben we een bedrag van € 50.000 in de Voorjaarsrappportage 2025 opgenomen. Verder willen we, op het moment dat er bij het vaststellen van de begroting in november, het overschot storten in de reserve wegen om zo al een stuk dekking hebben voor de te verwachten uitgaven. 

Door de investeringen scherper in de tijd weg te zetten, met een reële planning zal de hoogte van de schuldquote dalen. Hiernaast moeten wij voldoen aan hetgeen in de Financiële verordening 2023 is opgenomen.
Hierin staat:
Bij het optreden van een begrotingswijziging waardoor er een overschrijding optreedt van de signaalwaarden 1 (90%) en/of 2 (130%) is een besluit van de raad vereist.
Bij overschrijding van de signaalwaarde 2 (130%) is de raad voor besluitvorming in kennis gesteld op welke wijze is voldaan aan volgende voorwaarden: 
* De exploitatie is voor ieder jaar van de komende begrotingsperiode minimaal sluitend;
* In de meerjarenbegroting is binnen 3 jaar zicht op verbetering naar minimaal signaleringswaarde 2;
* Het risicoprofiel van de leningenportefeuille en de relatie tussen de jaarlijkse investeringsomvang en het afschrijvingsvolume zijn evenwichtig. 
Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2026-2029 geven wij aan of en hoe wij aan de voorwaarden kunnen voldoen.

Op dit moment vinden wij, uit het oogpunt van "total cost off ownership" het belangrijk om toch investeringen uit te laten voeren voorbij de schuldgrenzen uit de financiële verordening. Dit omdat het werk in uitvoering is dan wel aansluit op eerdere fases van en investering. Hiermee worden nu kosten gemaakt, om hogere kosten in de toekomst te voorkomen.

In onderstaande tabel zijn alle reeds verstrekt en aangevraagde investeringen opgenomen.

Totaal investeringsoverzicht

Terug naar navigatie - Totaal investeringsoverzicht
Omschrijving Bedrag Restant Besluit
Duurzaamheid Stadhuis 2024(K) 245.256
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed stadhuis 25(K) 123.007
Duurzaamheid Brandweerkazerne 2024(K) 118.375
Hoenkoopsebrug (renovatie)(K) 3.450.826
IBOR kades en gemetselde bruggen bin.stad 2022(K) -50.965
Masterplan binnenstad tranche 2021 bovengronds(K) 103.739
Verv. wegen Brede Dijk 2021(gefaseerd activeren)(K) 19.610
Masterplan binnenstad tr 2023 bovengronds Gasplein(K) 302.889
Vervanging gladheidsmeetstation 2023(K) 20.624
Verv. verharding Lange Linschoten (voorber.)2023(K) 101.365
Masterplan binnenstad tranche 2024 bovengr. Gaspl.(K) 1.292.012
Vervanging verharding Lange Linschoten (uitv) 2024(K) 3.550.000
Masterplan binnenstad tranche 2025 bovengronds (K) 100.000
Plaatsing zakpalen 2025 (afsl. doorgaand verkeer)(K) 75.000
Herstel oevers Lange Linschoten tranche 2022(K) -1.539
Vervanging kademuren en gemetselde bruggen 2024(K) -230.678
Vervangen kademuren en gemetselde bruggen 2025(K) 1.600.000
Duurzaamheid Heksenwaag 2024(K) 90.488
Duurzaamheid Touwmuseum 2024(K) 85.973
Verduurzaming maatschappelijk Heksenwaag 2025(K) 39.977
Verv.plan tractie (kiepende bak zonder kraan)2022(K) 113.635
Verv.plan tractie (kiepende bak met kraan)2022(K) 108.832
Vervangingsplan tractie (1 spike stal) 2022(K) 206.379
Bomen Brede Dijk (herziene raming)2023 (K) 4.780
Vervanging bomen tranche 2024(K) -7.830
Speelvoorzieningen 2025 (vervang. grote glijbaan)(K) 35.000
Speelplekken stamfordstraat (25k) pinkeltje 5.5k(K) 30.500
Masterplan binnenstad tranche 4 2022(K) 335.437
Duikers en NVO 2022(K) -88.268
Vervanging riool Brede Dijk 2021(K) 91.535
Masterplan binnenstad tranche 5 2023(K) 779.211
Gemalen elektronische deel 2023(K) -10.960
Duikers en NVO 2023(K) 16.950
Drukriolering elektronische deel 2023(K) 208.667
Masterplan binnenstad tranche 6 2024(K) 292.712
Duikers en NVO 2024(K) -68.324
Drukriolering elektronisch deel 2024(K) -12.860
Duikers en NVO 2025(K) 50.000
Verv.plan tractie (kleine vrachtwagen Volvo)2023(K) 328.823
Masterplan binnenstad tranche 2026 bovengronds (Biezenpoort) 207.000
Vervanging beplanting 35.000
Herinrichting speelplek Marlijnpad 2026 33.000
Speelplek Biezenwal opknappen 10.000
Recontructie Brede Dijk: uitvoeringskrediet fase 5 riolering 2.644.650
Vervanging vrijvervalriolering 2026 320.000
Gemalen elektronische deel 100.000
Duikers en NVO 50.000
Vervanging voetbaldoelen (door stalen doelen met spijlen) 15.000
Speelvoorzieningen 2028 20.000
Vervanging tractie (ophogen bestaande kredieten) 33.000
Aanleg OVL kabel fase 1-4 Brede Dijk 279.000
Aanpassing asfalt Brede Dijk 36.404
Aanvulling tekort fase 4 Brede Dijk 150.000
Aanvulling krediet ivm prijsstijgingen Brede Dijk 79.674
Reconstructie Brede Dijk: uitvoeringskrediet fase 5 1.763.100
Reconstructie Brede Dijk: vervangen OVL-kabel restant 305.250
Aanvullend krediet Rotondes Brede Dijk - Vierbergenweg 438.078
Herinrichting speelplek Marlijnpad 2026 33.000
Speelplek Biezenwal opknappen 10.000
Huisvuilvrachtauto smalspoor (afschrijving 8 jaar) 350.000
Vervanging voetbaldoelen (door stalen doelen met spijlen) 15.000
Rotondes Brede dijk - fietsveiligheid 2025 (K) 142.000
Beschoeiingen vervangen 2025(K) 65.000
Inventaris Eiber 2020(K) 40.000
Vervanging beplanting 2022-2024 (K) 15.976
Vervanging beplanting 2025 (K) 35.000
Vrijvervalriolering 2025 (K) 120.000
Gemalen electronisch deel 2025 260.000
Ombouwen naar 5G toegangssysteem A&R 2024(K) 20.351
Mini-containers papier (4.3k 2015) 2025(K) 129.000
Vervanging beplanting 35.000
Vervanging vrijvervalriolering 2027 120.000
Vervanging vrijvervalriolering 2028 120.000
Gemalen elektronische deel 100.000
Drukriolering electronische deel 2028 190.000
Bomen 2026 50.000
Bomen 2027 50.000
Vervanging beplanting 35.000
Bomen 2028 50.000
Bomen 2029 50.000
Vervanging vrijvervalriolering 2029 120.000
Gemalen elektronische deel 100.000
Drukriolering electronische deel 2029 190.000
Vervanging fiets en voetgangersbruggen 2024(K) 52.649
Fietsverbinding Heemraadsingel en Boezemsingel 25(K) 172.500
Aanleg parkeerterrein zwembad 2023(K) 240.000
Revitalisering Tappersheul 1 en 2 (verhardingen) * 4.000.000
Revitalisering Tappersheul 1 en 2 (groen) * 200.000
Revitalisering Tappersheul 1 en 2 (verlichting) * 400.000
Brug Westerwal 2023(K) 224.681
Masterplan binnenstad tranche 2027 bovengronds 560.000
Masterplan binnenstad tranche 2028 bovengronds 350.000
Ophogen Diemerbroek 1.168.891
Ophogen Opweg 753.242
Masterplan binnenstad tranche 2027 bovengronds (aanvullend benodigd) 1.801.213
Masterplan binnenstad tranche 2028 bovengronds (aanvullend benodigd) 1.550.789
Masterplan binnenstad tranche 2029 bovengronds 1.992.169
Totaal investeringen 35.880.794