Uitgaven

21,69%
€ 6.971
x €1.000
21,69% Complete

Inkomsten

11,91%
€ 3.835
x €1.000
11,91% Complete

Saldo

6709,56%
€ -3.136
x €1.000

Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Uitgaven

21,69%
€ 6.971
x €1.000
21,69% Complete

Inkomsten

11,91%
€ 3.835
x €1.000
11,91% Complete

Saldo

6709,56%
€ -3.136
x €1.000

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Nr. Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Voor- / nadeel
1. Baggeren watergangen -95.000 0 0 0 Nadeel
2. Kapitaallasten Asfaltverharding 0 -15.964 -15.731 -15.498 Nadeel
3. Kapitaallasten Openbare verlichting 0 -16.740 -16.496 -16.252 Nadeel
4. Kapitaallasten Civiele Kunstwerken 0 3.850 3.784 3.718 Voordeel
5. Kapitaallasten vervanging Tractie 0 -4.185 -4.077 -3.968 Nadeel
6. Verhoging krediet fietsveiligheid rotondes Brede Dijk BN BN BN BN
7. Nader onderzoek problemen parkeren binnenstad-Klepper -20.000 0 0 0 Nadeel
8. Onderzoek onderhoudskosten geschrapte investeringen Kadernota -50.000 0 0 0 Nadeel
9. Bijdrage project Westerwal -225.000 0 0 0 Nadeel
Totaal programma 2 € -390.000 € -33.039 € -32.520 € -32.000 Nadeel
BN = budgetneutraal

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

1.    Baggeren watergangen
Door uitstel aanbesteding (juridische procedure) is er veel achterstallig baggerwerk. De kosten (380K) worden deels gedekt uit de reserve riolering (285K).

2.    Kapitaallasten Asfaltverharding
Vanwege een verkeerd asfaltadvies is er een onjuiste uitvraag in het ontwerp van het asfalt van de fietsstraat en paden opgesteld.  in plaats van twee lagen asfalt, waren drie lagen asfalt noodzakelijk. Met deze aanpassing is de duurzame draagkracht van de asfaltconstructie vergroot, wat een positief effect heeft op de levensduur. Hiernaast was er geen rekening gehouden met prijsstijgingen.

3.    Kapitaallasten Openbare verlichting
Een groot deel van de bekabeling van de openbare verlichting is sinds de aanleg (tientallen jaren geleden) in eigendom van de gemeente (en niet van Stedin). Tijdens het uitvoeren van de reconstructiewerkzaamheden aan wijk de Brede Dijk is gebleken dat de bekabeling sterk verouderd en beschadigd was. Omdat het werk momenteel in open uitvoering is, heeft de aannemer ervoor gekozen om de vervanging van de bekabeling direct mee te nemen. Hierdoor hoeft het nieuwe werk in de nabije toekomst niet opnieuw opengebroken te worden. Dit voorkomt schade aan de nieuw aangelegde voorzieningen, bespaart kosten en voorkomt imagoschade en verontwaardiging bij onze inwoners.

4.    Kapitaallasten  Civiele Kunstwerken
Het krediet van 2024 is nog niet weggezet, dit wordt anders onderdeel van de zogenaamde boeggolf. Bij volgende Kadernota opnieuw aanvragen, zodat het afgewogen kan worden ten opzichte van andere investeringen

5.    Kapitaallasten vervanging Tractie
Tractie kan niet aangeschaft worden voor huidige budget een verhoging van beschikbare krediet is hierdoor noodzakelijk.

6. Fietsveiligheid rotondes Brede Dijk
Voor de fietsveiligheid van de rotondes Brede Dijk is subsidie  ontvangen van  Provincie Utrecht (€ 188.000)  en het Rijk (€ 39.139). In totaal wordt het krediet verhoogd met  € 226.139). De lasten zijn dus gelijk aan de baten en hebben dus geen effect op het saldo van de Voorjaarsrapportage 2025.

7. Nader onderzoek problemen parkeren binnenstad - Klepper
In 2024 is een eerste onderzoek uitgevoerd naar de parkeerproblemen en oplossingen in de binnenstad. Omdat ontwikkelingen in de binnenstad, waaronder De Klepper, in de problemen kunnen komen door een niet sluitende parkeerbalans is het noodzakelijk dit jaar nog onderzoek te doen naar verschillende oplossingen.

8. Onderzoek onderhoudskosten geschrapte investeringen Kadernota 2026
In de Kadernota 2026 hebben wij diverse investeringen aan wegen geschrapt. Dit om het jaarlijks doorschuiven van investeringen te voorkomen, de schuldquote te verlagen en de beschikbare capaciteit in evenwicht te brengen met de uit te voeren werkzaamheden. Het betreft hier de investeringen voor het Masterplan Binnenstad (exclusief de "H" en het ophogen van Opweg en Diemerbroek. Aan deze wegen en wegen die wij getemporiseerd willen uitvoeren (Tappersheul) moet wel onderhoud plaatsvinden om de veiligheid van deze wegen te kunnen garanderen. Hiervoor moet onderzoek worden gedaan.

9. Bijdrage project Westerwal
Door uw raad is een krediet verstrekt voor een brug bij het project Westerwal.  Deze brug gaat niet worden gerealiseerd.  Wel is het voornemen om de cultuurhistorisch interessante singel van de Oude Hollandse Waterlinie in het project te verwerken. Dit moet nog verder worden uitgewerkt en de definitieve kosten moeten nog inzichtelijk worden gemaakt. Vooralsnog hebben wij de hoogte van de investering als exploitatiebedrag in deze Voorjaarsrapportage verwerkt. Om dit bedrag aan te kunnen wenden ontvangt u nog een onderbouwd raadsvoorstel.

 

Verhoging / schrappen van bestaande kredieten
Onder de bovenstaande punten 2 tot en met 5 staan kapitaallasten opgenomen. Deze hebben betrekking op de volgende zaken:

De kapitaallasten Asfaltverharding hebben betrekking op de Brede Dijk. Dit krediet moet worden verhoogd met in totaal € 266.078. Dit is met name het gevolg prijsstijgingen  en niet geraamde VAT-kosten.
De kapitaalasten Openbare verlichting hebben eveneens betrekking op de Brede Dijk. De verhoging van het krediet (€ 279.000) is het gevolg van het moeten vervangen van verouderde en beschadigde bekabeling.
Het voordeel op de kapitaallasten voor Civiele Kunstwerken is het schrappen van het krediet voor de vervanging van houten bruggetjes (€ 55.000). 
De verhoging van de kapitaallasten voor de vervanging van Tractie is het gevolg van prijsstijgingen (€ 31.000).

Hiernaast moeten ook nog kredieten  in het kader van de riolering worden aangepast. De lasten hiervan zijn budgettair neutraal voor de begroting omdat de worden gecompenseerd door de reserve riolering (is een gesloten circuit). Het gaat hier om de volgende zaken:
Riolering Brede Dijk: verhoging krediet met € 224.223 als gevolg van te globale ramingen en prijsstijgingen. 
Hiernaast kunnen de kredieten voor aanleg van wadi's in Hoenkoop (€ 49.514) en deel 2021 van de electronische gemalen (€ 84.577) vervallen.

Openbare ruimte (2.1-2.3)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1 Een gezonde leefomgeving die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 Betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij hun leefomgeving.

2.3 De kosten voor de openbare ruimte zijn in balans met verantwoordelijkheden van de gemeente.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Terug naar navigatie - 2.1.1 Er is vastgesteld beleid over de beeldkwaliteit en er wordt al zo veel mogelijk gewerkt met dat beleid.

Resultaat te bereiken in 2026.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Doorlopend, in 2025 word er gewerkt aan het programma Groen moet je doen.

Inspanningen

2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Terug naar navigatie - 2.1.2.Er is een goed functionerende openbare verlichting.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het beleidsstuk zal in 2025 opgeleverd worden. Het daarop te baseren beheersplan Openbare Verlichting wordt aansluitend daarop geschreven.

Inspanningen

2.3.2 De openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Terug naar navigatie - 2.3.2 De openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Doorlopend.  In 2025 worden knelpunten aangepakt binnen het uitvoeringsplan Klimaatbestendige Openbare Ruimte (KbOR). Klimaatadaptatie wordt integraal meegenomen binnen projecten in de openbare ruimte.

Inspanningen

Mobiliteit (2.4-2.6)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.4 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

2.5 De wegen in het buitengebied zijn veilig.

2.6 Duurzame mobiliteit in Oudewater.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.

Terug naar navigatie - 2.5.1 Er zijn minder conflicten tussen de verschillende gebruikers (zwaar verkeer, recreatieverkeer, bestemmingsverkeer) op de wegen in het buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 wordt gestart met de realisatie van maatregelen.

Inspanningen

2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Terug naar navigatie - 2.6.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er is enkele maanden vertraging in het opstellen van de laadvisie deel 2. En voor de realisatie van de rotondes Vierbergenweg is extra budget benodigd.

Inspanningen