Uitgaven

33,92%
€ 10.905
x €1.000
33,92% Complete

Inkomsten

6,62%
€ 2.131
x €1.000
6,62% Complete

Saldo

18770,92%
€ -8.774
x €1.000

Programma 3 Sociaal domein

Uitgaven

33,92%
€ 10.905
x €1.000
33,92% Complete

Inkomsten

6,62%
€ 2.131
x €1.000
6,62% Complete

Saldo

18770,92%
€ -8.774
x €1.000

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Nr. Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Voor- / nadeel
1. Spreidingswet -25.728 0 0 0 Nadeel
2. Extra inzet Jongerenwerk -18.000 -18.000 -18.000 -18.000 Nadeel
3. WMO -73.000 -73.000 -73.000 -73.000 Nadeel
4. GGDrU 1.122 -19.258 -19.258 -19.258 Voor-Nadeel
5. Ferm Werk 43.000 -67.000 -58.000 -41.000 Voor-Nadeel
6. Ferm Werk (BUIG) 124.241 190.241 190.241 190.241 Voordeel
7. Oekraïne 232.980 0 0 0 Voordeel
8. Sociaal akkoord BN BN 0 0
9. Integraal Zorg Akkoord 2025 BN BN BN BN
10. Inburgering BN BN BN BN
11. Groene Hart Pas BN BN BN BN
12. SVMN -7.640 -7.640 -7.640 -7.640 Nadeel
Totaal programma 3 € 276.975 € 5.343 € 14.343 € 31.343 Voor-/Nadeel
BN = budgetneutraal

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

1.    Spreidingswet
Vanuit de Spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe taak gekregen in het zoeken naar opvangplekken voor asielzoekers om zo tot een evenwichtigere spreiding van asielzoekers te komen over gemeenten en provincies. In dit kader heeft gemeente Oudewater uitruilafspraken met de gemeente Woerden, maar in ruil daarvoor moet gemeente Oudewater huisvesting realiseren voor extra statushouders. Vanuit de decembercirculaire zijn gemeenten gecompenseerd voor deze wet.

2.    Extra inzet Jongerenwerk
Om meer jongeren te bereiken, en de signalerende functie te verhogen, worden de beschikbare uren van de jongerenwerkers verhoogd van 8 naar 12 uur per week in Oudewater. Hiermee kan beter zicht worden verkregen op jeugdigen in de openbare ruimte en situationeel maatwerk laagdrempeliger worden ingezet. Daarnaast kan ook de samenwerking van de jongerenwerkers met politie en handhaving worden geïntensiveerd. Uit cijfers blijkt dat de gemeentelijke jeugdoverlastmeldingen zijn gestegen van 10 (2022) naar 35 (2024) en dat het aantal politiemeldingen van jongerenoverlast is gestegen van 25 naar 67. De jongerenwerkers kunnen daarbij ook meer gesprekken voeren over hoe jongeren omgaan met middelengebruik. Uit de Jeugdmonitor GGD blijkt dat voor Oudewater de thema’s drankgebruik, roken, vapen en drugs er namelijk uit springen.

3.    WMO
De kostenstijging bij BGI is het gevolg van de prijsindex. Hiernaast is er sprake van een hogere declaratiewaarde. De hogere kosten per declaratiewaarde worden veroorzaakt door de toename van complexe en daarmee duurdere zorgvormen BGI. 
Ook bij BGG is de kostenstijging het gevolg van de prijsindex. Hiernaast neemt aantal cliënten voor BGG iets 
Er is een toename van de kosten voor aantal declaraties vervoersvoorzieningen van 842 (2024) naar 936 (2025). De hogere kosten worden ook veroorzaakt door een toename van de  afgifte van het aantal vervoersvoorziening tegen hogere kosten. Het beleid is gericht op het langer thuis blijven wonen van inwoners waarbij er meer vervoersvoorzieningen verstrekt moeten gaan worden;
Per saldo wordt door bovengenoemde zaken op de Wmo een overschrijding verwacht van € 73.000.
Een onzekerheid is dat Oudewater een aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s)  heeft van buiten de Europese Unie die zonder hun ouders/verzorgers naar Nederland zijn gekomen en asiel gevraagd hebben. De verwachting is dat een aantal van deze asielzoekers als gevolg van hun leeftijd ouder dan 18 jaar, in 2025 ondersteuning nodig hebben. Mogelijk een indicatie voor verlengde jeugdhulp dan wel een Wmo-indicatie. De aard en omvang van de te verwachten ondersteuning is nog niet bekend.

4.    GGDrU
Verhoging van de gemeentelijke bijdrage (vanaf 2026) van de intensivering basistaken en maatwerk ten opzichte van de eerdere Ontwerpbegroting GGDrU 2025

5.    Ferm Werk
In de begroting 2025 zijn een aantal technische wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen betreffen verschuivingen (wettelijk voorgeschreven presentaties) binnen de primaire begroting 2025 om tot een “technische begroting” 2025 te komen. Vervolgens zijn de actualisaties uit de jaarrekening en de genomen besluiten (volume en prijsstijgingen, vervallen declaratieregeling) verwerkt. Dit heeft geleid tot een “herziene begroting” 2025. De resultaten zijn het gevolg van nieuwe inzichten in de begrotingscijfers van Ferm Werk en zijn onder meer het gevolg van ontwikkelingen in de bestandsvolumen (levensonderhoud, garantiebanen etc.).

6.    Ferm Werk (BUIG)
Voorlopig BUIG-budget 2025 conform beschikking Rijk.

7.    Oekraïne
Per opvangplek zijn de lasten voor de gemeente geraamd. Hiernaast zijn er de kapitaallasten van de aangeschafte woon-units voor de opvang. Hier tegenover staan de inkomsten van het Rijk (Normbedrag per opvangplek per dag).

8.    Sociaal akkoord
De pilot jeugdhulp in (v)so is in eerste instantie aangegaan voor de schooljaren 2023/2024 en 2024/2025. De wens was om een duurzame constructie te hebben bewerkstelligd per schooljaar 2025/2026. Door de complexe materie, samenwerking met veel gemeenten, achterblijvende wetgeving vanuit het ministerie is dit niet gelukt. Wanneer de pilot nu wordt gestopt, worden de al bereikte resultaten en opgebouwde samenwerkingen teniet gedaan. Daarnaast blijven de gemeenten verantwoordelijk voor de kosten van de in te zetten jeugdhulp. In plaats van een collectieve financiering zullen in dat geval individuele indicaties worden aangevraagd. 

9.    Integraal Zorg Akkoord 2025
Dit betreft het projectbudget 2025. Tegenover de lasten staat eenzelfde bedrag aan baten.

10.    Inburgering
Dit betreffen de lasten voor inburgeringsvoorzieningen. Tegenover de lasten staat een specifieke uitkering (SPUK).

11.    Groene Hart Pas
Met de start van de Groene Hart Pas (GHP) kan het budget ten behoeve van de declaratieregeling via GHP op de juiste grootboek verantwoord worden. Tegenover de lasten staat een verlaging van de bijdrage aan Ferm Werk.

12.    SVMN
De hoogde kosten zijn het gevolg van prijsindexaties.

Gezondheid, cultuur en bewegen (3.1)

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid

Terug naar navigatie - 3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

  • Ketenaanpak Welzijn op Recept loopt. 
  • Aanvragen worden gehonoreerd vanuit het Vitaliteitsakkoord.
  • De website voor het indienen van aanvragen is herzien en breder toegankelijk .

Inspanningen

3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.

Terug naar navigatie - 3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De ketenaanpak Gecombineerde Leefstijlinterventie loopt en wordt momenteel uitgebreid. Er komen zoals gepland verschillende aanvragen binnen bij het Vitaliteitsakkoord gericht op bewegen en gezond leven. 

Inspanningen

3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Terug naar navigatie - 3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het Vitaliteitsakkoord zetten we dit jaar sterk in op het realiseren van een uitnodiging die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten. 

Inspanningen

Opvoeden en opgroeien (3.2)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.

Terug naar navigatie - 3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Continueren inzet op de doelen Kansrijke Start via de drie actielijnen Kansrijke Start (voor-, tijdens- en na de zwangerschap) en daarbij behorende (RIVM-erkende) interventies. Inzet op (aanstaande ouders) in een kwetsbare positie  met daarin aandacht voor cultuur sensitief werken, samenwerking in casuïstiek en vroeg signalering.

Inspanningen

3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Terug naar navigatie - 3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Resultaat te bereiken in 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Samen met het onderwijs en de kinderopvang werkt de gemeente verder aan het vergroten van gelijke kansen voor kinderen. Aan de hand van de onderwijsagenda worden hier binnen de Lokale Educatieve Agenda (LEA) afspraken over gemaakt. Rondom het onderwijs aan nieuwkomers (6- 13 jaar) bij de taalklas van de Immanuelschool zijn onlangs afspraken vastgelegd in een convenant. 

Inspanningen

3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.

Terug naar navigatie - 3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is aandacht voor jongeren op gebied van weerbaarheid en veerkracht. Binnen de bibliotheek is hier een project voor gestart. Tevens heeft de jongerenwerker binnen het stadsteam ook aandacht voor dit thema.

Inspanningen

3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Terug naar navigatie - 3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn mogelijkheden gecreëerd voor kinderen om elkaar te ontmoeten. Ook voor jongeren zijn maatschappelijk organisaties die verbinding en ontmoeting mogelijk maken.

Inspanningen

3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Terug naar navigatie - 3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We houden vast aan de ingezette koers met de huidige werkwijze van het stadsteam. We monitoren in samenwerking met elkaar op kwaliteit en financiën. De werkwijze van het stadsteam is naast de landelijke hervormingsagenda jeugd gelegd.

Inspanningen

Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid (3.3)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.3 Inwoners zijn zelfredzaam en zijn in staat om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, is er een sterk netwerk dat dit kan bieden of dat doorverwijst naar hulp en ondersteuning.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.

Terug naar navigatie - 3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In Oudewater is er een sterke sociale cohesie. Onze netwerkpartners moedigen ontmoeting aan en bieden veel activiteiten. Er is recent een ontmoetingsplek gecreëerd bij Nieuw Schuylenburcht. 

Inspanningen

3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.

Terug naar navigatie - 3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit is onderdeel van de werkwijze van het Stadsteam, waar nodig in samenwerking met andere maatschappelijke partijen zoals het Touwteam, Wulverhorst, Careyn en Handje helpen. 

Inspanningen

3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Terug naar navigatie - 3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

  • Voortgang IZA suboptimaal door gebrek aan interne kartrekker, die wordt momenteel geworven.
  • Programmalijn 4 (ketenaanpakken) loopt zoals gepland. 
  • Overige programmalijnen (sterke sociale basis, mentale gezondheid en gezond ouder worden) lopen momenteel achter (door gebrek aan capaciteit). 

Inspanningen

3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.

Terug naar navigatie - 3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een werkgroep rondom het onderwerp Dementievriendelijk Er worden ook trainingen gegeven om toe te werken naar dementievriendelijk Oudewater. De eerste training is succesvol geweest. Er volgen dit jaar nog meerdere trainingen.

Inspanningen

Werk en Inkomen (3.4-3.6)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.4 Inwoners van Oudewater hebben voldoende middelen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

3.6 Inwoners met betalingsachterstanden worden tijdig geholpen zodat zij niet te maken krijgen met problematische schulden. 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Terug naar navigatie - 3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit is een doorlopend proces. Waar we mogelijkheden zien om te vereenvoudigen wordt dat opgepakt.

Inspanningen

Wonen en leefomgeving (3.9-3.12)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.9 De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven (zie ook 3.1).

3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.

3.12 Inwoners wonen zo lang mogelijk thuis en kunnen in hun thuisomgeving worden ondersteund (zie ook 6.1).

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Terug naar navigatie - 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Kamers met aandacht: Kamers met Aandacht is een woonoplossing voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Het gaat om jongeren die een zorgorganisatie verlaten en niet thuis, maar ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Kamers met Aandacht koppelt jongeren aan mensen die een kamer over hebben.

Bij advisering in projecten aangeven dat woningen levensloopbestendig/zorggeschikt worden gebouwd, Collega wonen en zorg is betrokken bij maken van heldere definities in het regionale woonzorgonderzoek (levensloopbestendig/zorggeschikt) omdat deze nog wel eens verschillen.

We zien echter de problematiek rondom dakloosheid toenemen i.v.m. de krapte op de woningmarkt. In 2025 gaan we hier vanuit het actieplan dakloosheid extra op inzetten.

Inspanningen

3.12.1 / 6.1.4 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Terug naar navigatie - 3.12.1 / 6.1.4 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Resultaat te bereiken in 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De eenjarige prestatieafspraken met Woningraat voor 2025 zijn ondertekend. In 2025 zullen nieuwe meerjarige prestatieafspraken worden gemaakt waarbij de vernieuwde woonvisie en vernieuwde ondernemingskoers van Woningraat zullen worden gebruikt als input. In de prestatieafspraken is vooral aandacht besteed aan de beschikbaarheid en betaalbaarheid van sociale huurwoningen. 

Inspanningen