1. Spreidingswet
Vanuit de Spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe taak gekregen in het zoeken naar opvangplekken voor asielzoekers om zo tot een evenwichtigere spreiding van asielzoekers te komen over gemeenten en provincies. In dit kader heeft gemeente Oudewater uitruilafspraken met de gemeente Woerden, maar in ruil daarvoor moet gemeente Oudewater huisvesting realiseren voor extra statushouders. Vanuit de decembercirculaire zijn gemeenten gecompenseerd voor deze wet.
2. Extra inzet Jongerenwerk
Om meer jongeren te bereiken, en de signalerende functie te verhogen, worden de beschikbare uren van de jongerenwerkers verhoogd van 8 naar 12 uur per week in Oudewater. Hiermee kan beter zicht worden verkregen op jeugdigen in de openbare ruimte en situationeel maatwerk laagdrempeliger worden ingezet. Daarnaast kan ook de samenwerking van de jongerenwerkers met politie en handhaving worden geïntensiveerd. Uit cijfers blijkt dat de gemeentelijke jeugdoverlastmeldingen zijn gestegen van 10 (2022) naar 35 (2024) en dat het aantal politiemeldingen van jongerenoverlast is gestegen van 25 naar 67. De jongerenwerkers kunnen daarbij ook meer gesprekken voeren over hoe jongeren omgaan met middelengebruik. Uit de Jeugdmonitor GGD blijkt dat voor Oudewater de thema’s drankgebruik, roken, vapen en drugs er namelijk uit springen.
3. WMO
De kostenstijging bij BGI is het gevolg van de prijsindex. Hiernaast is er sprake van een hogere declaratiewaarde. De hogere kosten per declaratiewaarde worden veroorzaakt door de toename van complexe en daarmee duurdere zorgvormen BGI.
Ook bij BGG is de kostenstijging het gevolg van de prijsindex. Hiernaast neemt aantal cliënten voor BGG iets
Er is een toename van de kosten voor aantal declaraties vervoersvoorzieningen van 842 (2024) naar 936 (2025). De hogere kosten worden ook veroorzaakt door een toename van de afgifte van het aantal vervoersvoorziening tegen hogere kosten. Het beleid is gericht op het langer thuis blijven wonen van inwoners waarbij er meer vervoersvoorzieningen verstrekt moeten gaan worden;
Per saldo wordt door bovengenoemde zaken op de Wmo een overschrijding verwacht van € 73.000.
Een onzekerheid is dat Oudewater een aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s) heeft van buiten de Europese Unie die zonder hun ouders/verzorgers naar Nederland zijn gekomen en asiel gevraagd hebben. De verwachting is dat een aantal van deze asielzoekers als gevolg van hun leeftijd ouder dan 18 jaar, in 2025 ondersteuning nodig hebben. Mogelijk een indicatie voor verlengde jeugdhulp dan wel een Wmo-indicatie. De aard en omvang van de te verwachten ondersteuning is nog niet bekend.
4. GGDrU
Verhoging van de gemeentelijke bijdrage (vanaf 2026) van de intensivering basistaken en maatwerk ten opzichte van de eerdere Ontwerpbegroting GGDrU 2025
5. Ferm Werk
In de begroting 2025 zijn een aantal technische wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen betreffen verschuivingen (wettelijk voorgeschreven presentaties) binnen de primaire begroting 2025 om tot een “technische begroting” 2025 te komen. Vervolgens zijn de actualisaties uit de jaarrekening en de genomen besluiten (volume en prijsstijgingen, vervallen declaratieregeling) verwerkt. Dit heeft geleid tot een “herziene begroting” 2025. De resultaten zijn het gevolg van nieuwe inzichten in de begrotingscijfers van Ferm Werk en zijn onder meer het gevolg van ontwikkelingen in de bestandsvolumen (levensonderhoud, garantiebanen etc.).
6. Ferm Werk (BUIG)
Voorlopig BUIG-budget 2025 conform beschikking Rijk.
7. Oekraïne
Per opvangplek zijn de lasten voor de gemeente geraamd. Hiernaast zijn er de kapitaallasten van de aangeschafte woon-units voor de opvang. Hier tegenover staan de inkomsten van het Rijk (Normbedrag per opvangplek per dag).
8. Sociaal akkoord
De pilot jeugdhulp in (v)so is in eerste instantie aangegaan voor de schooljaren 2023/2024 en 2024/2025. De wens was om een duurzame constructie te hebben bewerkstelligd per schooljaar 2025/2026. Door de complexe materie, samenwerking met veel gemeenten, achterblijvende wetgeving vanuit het ministerie is dit niet gelukt. Wanneer de pilot nu wordt gestopt, worden de al bereikte resultaten en opgebouwde samenwerkingen teniet gedaan. Daarnaast blijven de gemeenten verantwoordelijk voor de kosten van de in te zetten jeugdhulp. In plaats van een collectieve financiering zullen in dat geval individuele indicaties worden aangevraagd.
9. Integraal Zorg Akkoord 2025
Dit betreft het projectbudget 2025. Tegenover de lasten staat eenzelfde bedrag aan baten.
10. Inburgering
Dit betreffen de lasten voor inburgeringsvoorzieningen. Tegenover de lasten staat een specifieke uitkering (SPUK).
11. Groene Hart Pas
Met de start van de Groene Hart Pas (GHP) kan het budget ten behoeve van de declaratieregeling via GHP op de juiste grootboek verantwoord worden. Tegenover de lasten staat een verlaging van de bijdrage aan Ferm Werk.
12. SVMN
De hoogde kosten zijn het gevolg van prijsindexaties.