Portefeuillehouder | Thema |
Pieter Verhoeve | Openbare orde & veiligheid, Archiefzaken, Intergemeentelijke samenwerking, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden,Utrechtse Waarden en Groene hart, Representatie, Personeel en organisatie en Dierenwelzijn |
Bob Duindam | Vergunningverlening en handhaving en Utrechtse Waarden en Groene Hart |
Walther Kok | Automatisering, informatievoorziening, BAG, BGT, Ambtelijke samenwerking Oudewater-Woerden, Personeel en Organisatie |
Bas Lont | Communicatie |
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Kern van het programma
Terug naar navigatie - Kern van het programmaKern van dit programma (ontleend aan de strategische visie Oudewater is zijn toekomst Waard en deels op oude en nieuwe coalitieafspraken) is: het zijn van een zelfstandige en veilige gemeente die op veel terreinen zelfvoorzienend is, het zijn van een participerend en communicerend bestuur op basis van een “open agenda” gebaseerd op goede en integere omgangsvormen en een servicegerichte dienstverlening, het invullen en nader vormgeven van de met de gemeente Woerden gesloten kaderstellende dienstverlenings-overeenkomst in uitvoeringsovereenkomsten waarin de burger- en bestuursnabije dienstverlening wordt uitgewerkt en de functie van het Stadserf is geborgd en het zichtbaar maken van de optimalisering van de dienstverlening richting burgers, bedrijven en instellingen van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Woerden.
Opgave: een professionele organisatie
De ambtelijke organisatie van de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden zijn in 2015 opgegaan in een gezamenlijke ambtelijke organisatie waarbij de gemeenten Oudewater de diensten afneemt in de vorm van een DVO constructie. Uitgangspunt voor deze organisatie is om de uitvoering van wet en regelgeving zoveel mogelijk te harmoniseren. Hierbij wordt het principe ‘tenzij’ gehanteerd. Dit wil zeggen dat beide gemeenten ten aanzien van beleidsmatige keuzen een eigen afweging maken maar dat als het enigszins mogelijk is eerst een gezamenlijke route wordt verkend.
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?De organisatie van de gemeente werkt in 2022 professioneel, met een verbeterde dienstverlening, ook digitaal. Daarbij gaan de ambtenaren meer werken buiten het gemeentehuis en komen nog meer in contact met de inwoners en ondernemers. Tegelijkertijd worden zij wel meer gedreven in het beleid door de data die beschikbaar zijn of komen. De bedrijfsvoering is op orde, er is minder inhuur en meer mobiliteit van de vaste medewerkers. Daarmee maken we de organisatie dienstbaar en kunnen we ook een besparing realiseren.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectEen professionele organisatie.
1.1 Een goede, slagvaardige, professionele organisatie.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.1.1 Oplevering nieuwe websites Woerden en Oudewater conform meest actuele eisen digitale toegankelijkheid
Inspanning
1.1.2 Eind 2020 zal de telefonische bereikbaarheid van 14 0348 95% bedragen. Dit wordt wekelijks gemeten door rapportages uit de telefooncentrale.
Inspanning
1.1.3 Eind 2020 hebben we de norm van zelfevaluaties gehaald. De verplichte rapportages worden aan min. BZK toegezonden voor controle en steekproef.
Inspanning
1.1.4 Risicoadressen tot een minimum beperken en eventuele fraudegevallen aanpakken. Dit in verband met de uitvoering van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit.
Inspanning
Opgave: openbare orde en veiligheid
De gemeente werkt samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers aan een veilig Oudewater.
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?De prioriteiten zijn door de gemeenteraad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022. Deze prioriteiten vormen in de huidige collegeperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Het handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk, etc.). De gemeente streeft naar een zo veilig mogelijke woon- en leefomgeving waarin niet alleen de criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn, maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectCluster Openbare Orde en Veiligheid
1.2 Tegengaan van ondermijning van de rechtstaat.
1.3 Minder overlast door PGA'ers, door het zoveel mogelijk voorkomen van nieuwe aanmeldingen voor de PGA en verminderen van recidive bij uitstromers.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.2.1 Meer signalen ontvangen t.a.v. ondermijning binnen de gemeente Oudewater. De norm die hierbij wordt vastgesteld is bepaald aan de hand van de nulmeting uit 2019.
Inspanning
1.2.2 Aanpak van ondermijning, overlast en criminaliteit is meer integraal met OOV.
Inspanning
1.3.1 In 2020 worden maximaal 15 actieve PGA (persoonsgerichte aanpak) dossiers tegelijkertijd behandeld.
De aanpak is erop gericht het gedrag van de inwoner zodanig te beïnvloeden dat de inwoner met zijn gedrag niet langer herhaaldelijk de openbare orde verstoort en/of zijn eigen veiligheid of die van anderen bedreigt. Hierbij wordt de inwoner zo nodig ook ondersteund bij de aanpak van zijn problemen op verschillende leefgebieden, zodat weer perspectief ontstaat op volwaardige deelname aan de samenleving.
Inspanning
Winkeldiefstal
Terug naar navigatie - WinkeldiefstalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 0 aantal per 1.000 inwoners | 2,2 aantal per 1.000 inwoners |
Diefstal uit woning
Terug naar navigatie - Diefstal uit woningPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2 aantal per 1.000 inwoners | 2,5 aantal per 1.000 inwoners |
Geweldsmisdrijven
Terug naar navigatie - GeweldsmisdrijvenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2,3 aantal per 1.000 inwoners | 4,8 aantal per 1.000 inwoners |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)Periode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 2 aantal per 1.000 inwoners | 5,4 aantal per 1.000 inwoners |
Verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12-17 jaar
Terug naar navigatie - Verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12-17 jaarPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2014 | 48 aantal per 10.000 inw 12-17jr | 138 aantal per 10.000 inw 12-17jr |
2015 | 109 aantal per 10.000 inw 12-17jr | 134 aantal per 10.000 inw 12-17jr |
2016 | 25 aantal per 10.000 inw 12-17jr | 137 aantal per 10.000 inw 12-17jr |
2017 | 88 aantal per 10.000 inw 12-17jr | 131 aantal per 10.000 inw 12-17jr |
2018 | 38 aantal per 10.000 inw 12-17jr | 119 aantal per 10.000 inw 12-17jr |
Jongeren met delict voor rechter
Terug naar navigatie - Jongeren met delict voor rechterPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2015 | 0,72 % | 1,45 % |
Jongeren met jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Jongeren met jeugdreclasseringPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2e helft 2018 | 0 % | 0,3 % |
Demografische druk
Terug naar navigatie - Demografische drukPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 77,8 % | 69,6 % |
Functiemenging
Terug naar navigatie - FunctiemengingPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2018 | 50 % | 52,8 % |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakv | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
0.1 | Bestuur | Lasten | 899.227 | 971.758 | 959.818 | 959.818 | 959.818 |
0.2 | Burgerzaken | 497.366 | 453.784 | 480.325 | 480.190 | 480.055 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 636.147 | 583.180 | 576.462 | 586.436 | 585.491 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 163.060 | 167.570 | 124.470 | 124.470 | 124.470 | |
Lasten - Totaal | 2.195.800 | 2.176.292 | 2.141.075 | 2.150.914 | 2.149.834 | ||
0.1 | Bestuur | Baten | -145.475 | -138.253 | -138.253 | -138.253 | -138.253 |
0.2 | Burgerzaken | -181.684 | -160.073 | -160.073 | -160.073 | -160.073 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -9.000 | -9.234 | -9.234 | -9.234 | -9.234 | |
Baten - Totaal | -336.159 | -307.560 | -307.560 | -307.560 | -307.560 | ||
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Totaal | 1.859.641 | 1.868.732 | 1.833.515 | 1.843.354 | 1.842.274 |
VERSCHILLENANALYSE 2019 – 2020
Terug naar navigatie - VERSCHILLENANALYSE 2019 – 2020Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Toename lasten t.o.v. 2019 | Voordeel/nadeel | |
0.1 | Uitbesteed werk college | -32.222 | Nadeel |
0.1 | Lagere storting in voorziening wachtgelden wethouders | -11.000 | Nadeel |
0.1 | Doorbelasting DVO | -17.140 | Nadeel |
0.1 | Salarissen ondersteuning raad | -14.060 | Nadeel |
0.1 | Aanbiedingsbrief 2019-2022 | -10.000 | Nadeel |
0.2 | Verkiezingen | 54.752 | Voordeel |
0.2 | Door de lagere leges aan de batenkant, wordt de afdracht aan het Rijk ook lager | 14.353 | Voordeel |
1.1 | 10% bijdrage VRU naar budget VTH (taakveld 8.3) | 57.800 | Voordeel |
Diversen | -29.437 | Nadeel | |
Totaal mutaties lasten | 19.508 | Voordeel | |
Taakveld | Toename baten t.o.v. 2019 | Voordeel/nadeel | |
0.2 | Lagere leges reisdocumenten en rijbewijzen, oorzaak dat de producten 10 jaar geldig zijn i.p.v. 5 jaar | -21.611 | Nadeel |
Diversen | -6.988 | Nadeel | |
Totaal mutaties baten | -28.599 | Nadeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | -9.091 | Nadeel |