Portefeuillehouder | Thema |
Bob Duindam | Grondexploitatie, Maatschappelijk Vastgoed, Ruimtelijke ordening & Volkshuisvesting |
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Kern van het programma
Terug naar navigatie - Kern van het programmaKern van dit programma (ontleend aan de strategische visie Oudewater is zijn toekomst Waard en deels op oude en nieuwe coalitieafspraken) is: het behoud van het prettige woon- en leefklimaat, het versterken van gemeenschapszin, het behoud van het open, groene landschap op een zodanige manier dat er ruimte is voor zowel agrarische bedrijvigheid als extensieve recreatie, het voeren van regie bij ruimtelijke projecten, het aspect van duurzaamheid in de brede context en daar waar mogelijk het uitplaatsen van niet-passende bedrijvigheid in het buitengebied.
Opgave: ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Wat gaan we doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we doenWonen is één van de basisbehoeften voor mensen. Voor inwoners die in Oudewater willen blijven wonen, is er voor hen een passende woning beschikbaar in aantrekkelijke woongebieden. Daarnaast bieden we inwoners en organisaties inzicht en zeggenschap over de wenselijke ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?We willen een prettige woon- en leefklimaat behouden en uitbreiden. We hebben de ambitie om de woningvoorraad jaarlijks met 30 woningen uit te breiden. Dit doen we door regie te voeren bij ruimtelijke projecten voor nieuwbouwwoningen. Wij geven de hoogste prioriteit aan bouwen binnen het huidige stedelijk gebied. We passen de uitbreiding van Tappersheul en toekomstige woningbouwlocaties zorgvuldig in ons groene landschap.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 Voor inwoners die een woning willen in Oudewater komen voldoende voor hen passende woningen beschikbaar.
6.2 Uitbreiding van aantrekkelijke woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
6.3 Meer inzicht en zeggenschap voor inwoners en organisaties over de wenselijke ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.
6.4 Gemeentelijke accommodaties worden optimaal gebruikt. Optimaal gebruik van de Klepper.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Toename van de woningvoorraad met gemiddeld 30 woningen per jaar.
Inspanning
6.1.2 Huisvesting voor tijdelijke arbeidsmigranten.
Inspanning
6.2.1 In 2021 worden circa 20 sociale huurwoningen opgeleverd in project Wijngaardstraat.
Inspanning
6.2.2 In 2021 worden de in totaal circa 50 koop-/huurwoningen opgeleverd, deels bedoeld voor starters, in project Oranje Bolwerck.
Inspanning
6.2.3 In 2022 zijn circa 65 sociale huurwoningen in aanbouw in project Schuylenburcht.
Inspanning
6.2.4 In 2022 start de bouw van 50 tot 75 koop- en/of huurwoningen met behoud van de machinefabriek in project Westerwal.
Inspanning
6.2.5 In 2022 is bedrijventerrein Tappersheul uitgebreid met nieuwe bedrijfskavels met de omvang van 3 hectaren in project Tappersheul III.
Inspanning
6.2.6 In 2022 start de bouw van circa 75 woningen in project Statenland.
Inspanning
6.2.7 In 2022 is de plancapaciteit van woningbouwlocaties uitgebreid door de aanwijzing van ten minste een nieuwe woningbouwlocatie buiten de rode contour van Oudewater.
Inspanning
6.3.1 In 2021 is de Omgevingsvisie Oudewater vastgesteld.
Inspanning
6.3.2 In 2021 zijn er Omgevingsplannen beschikbaar waarin de gemeentelijke regels voor de omgeving zijn opgenomen.
Inspanning
6.3.3 In 2021 kunnen burgers en bedrijven via het Digitaal Stelsel Omgevingswet alle informatie over hun fysieke leefomgeving digitaal benaderen.
Inspanning
6.3.4 In 2022 is fase 1 van de Omgevingswet geïmplementeerd.
Inspanning
6.4.1 In 2020 wordt gestart om de in 2019 gemaakte keuzes ten aanzien van de Klepper te realiseren.
Inspanning
Nieuwbouw woningen
Terug naar navigatie - Nieuwbouw woningenPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2016 | 8,9 aantal per 1.000 woningen | 7,2 aantal per 1.000 woningen |
EIGEN INDICATOREN
Terug naar navigatie - EIGEN INDICATORENOmschrijving | Huidig | Streefwaarde 2022 |
Toename van gemiddeld 30 woningen per jaar | 30 per jaar | |
Bestemmingsplannen | 3 vastgestelde bestemmingsplannen | |
Omgevingsvisie | is vastgesteld | |
Omgevingsplan binnenstad | is opgesteld | |
Informatie via Digitaal Stelsel Omgevingswet | voorbereidingen zijn getroffen |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakv | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
5.5 | Cultureel erfgoed | Lasten | 25.091 | 50.855 | 26.039 | 26.181 | 27.934 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 189.408 | 35.305 | 35.305 | 35.305 | 35.305 | |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 2.164.692 | 1.898.044 | 42.000 | - | - | |
8.3 | Wonen en bouwen | 685.227 | 774.559 | 748.985 | 754.712 | 751.583 | |
Lasten – Totaal | 3.064.418 | 2.758.763 | 852.329 | 816.198 | 814.822 | ||
5.5 | Cultureel erfgoed | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -2.164.692 | -1.898.044 | -42.000 | 0 | 0 | |
8.3 | Wonen en bouwen | -514.749 | -318.822 | -318.822 | -318.822 | -318.822 | |
Baten – Totaal | -2.679.441 | -2.216.866 | -360.822 | -318.822 | -318.822 | ||
6. Ruimtelijke ontwikkeling en wonen – Totaal | 384.977 | 541.897 | 491.507 | 497.376 | 496.000 |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Begroting 2019 | Begroting 2020 met filter | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
5.5 Cultureel erfgoed | 25.091 | 50.855 | 26.039 | 26.181 | 27.934 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 1.621.306 | 1.933.349 | 77.305 | 35.305 | 35.305 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 359.820 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.3 Wonen en bouwen | 660.227 | 774.559 | 748.985 | 754.712 | 751.583 | |
Totaal Lasten | 2.666.444 | 2.758.763 | 852.329 | 816.198 | 814.822 | |
Baten | ||||||
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | -1.586.898 | -1.898.044 | -42.000 | 0 | 0 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -359.820 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.3 Wonen en bouwen | -311.249 | -318.822 | -318.822 | -318.822 | -318.822 | |
Totaal Baten | -2.257.967 | -2.216.866 | -360.822 | -318.822 | -318.822 | |
Stortingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 78.420 | 0 | 0 | 0 | 7.884 | |
Totaal Stortingen | 78.420 | 0 | 0 | 0 | 7.884 | |
Onttrekkingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | -36.914 | -148.637 | -160.646 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 0 | -36.914 | -148.637 | -160.646 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 486.897 | 504.983 | 342.870 | 336.730 | 503.884 |
VERSCHILLENANALYSE 2019 – 2020
Terug naar navigatie - VERSCHILLENANALYSE 2019 – 2020Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2019 | Voordeel/nadeel | |
5.5 | Onderhoud aan gemeentetoren hoger (dekking verantwoord op programma 7) | 24.916 | Nadeel |
8.1 | Incidentele lasten Papenhoef-Oranje Bolwerck-Westerwal-Schuylenburcht en Oude Touwfabriek | -155.000 | Voordeel |
8.2 | Op baten en lasten verscillen, per saldo blijft 0 last voor de begroting | -266.648 | Voordeel |
8.3 | Vergunningen doorbelasting DVO | 30.589 | Nadeel |
8.3 | 10% van de VRU kosten worden doorbelast naar taakveld 8.3 | 57.800 | Nadeel |
Diverse | -4.885 | Voordeel | |
Totaal mutaties lasten | -313.228 | Voordeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2019 | Voordeel/nadeel | |
8.3 | In 2019 diverse perceeltjes verkocht. 2020 € 0,-- geraaamd | 203.500 | Nadeel |
8.3 | Op baten en lasten verscillen, per saldo blijft 0 last voor de begroting | 266.648 | Nadeel |
Totaal mutaties baten | 470.148 | Nadeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | 156.920 | Nadeel |