Portefeuillehouder | Thema |
Walther Kok | Beheer openbare ruimte, verkeer, openbaar vervoer en waterwegen |
Bas Lont | Afval en riolering |
Bob Duindam | Verkenning toekomstige Straatverlichting |
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
Kern van het programma
Terug naar navigatie - Kern van het programmaKern van dit programma (ontleend aan de strategische visie Oudewater is zijn toekomst Waard en deels op oude en nieuwe coalitieafspraken) is: het behouden van het prettige woon- en leefklimaat door een fysieke- en sociaal veilige woonomgeving te creëren die schoon, heel en veilig is door middel van het realiseren van gemeenschapszin waarvoor burgers en bedrijven ook hun verantwoordelijkheid nemen, het in stand houden van speelvoorzieningen, de vergroening van de openbare ruimte, het tegengaan van wateroverlast, groen en openbare verlichting, het zorg dragen voor een kwalitatief wegen- en riool/water beheer, het primair in voorwaardenscheppende zin versterken van de historische kwaliteit van de binnenstad als drager van toerisme en recreatie met aandacht voor oudere personen en het zorg dragen voor de toegankelijkheid van openbare voorzieningen voor een ieder.
Opgave: openbare ruimte en verkeer
Wat gaan we doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we doen?Onze fysieke leefomgeving is van grote invloed op hoe wij ons fysiek en mentaal voelen. Zij is daarnaast bepalend voor onze mobiliteit en bereikbaarheid. Daarom is een goede inrichting en goed beheer van de openbare ruimte van het grootste belang. Wat is nodig voor een gezonde en veilige leefomgeving? Hoe zorgen we ervoor dat we nu en in de toekomst op een prettige en veilige manier van A naar B komen? Al deze onderwerpen komen samen in het programma Openbare Ruimte en Verkeer.
Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wil Oudewater met deze opgaven bereiken?Omvang en kwaliteit van het huidige areaal en onze ambities met de openbare ruimte inzichtelijk maken en de begroting hier eventueel op aanpassen. Onder de noemer 'Taskforce IBOR' wordt de aanpak van openbare ruimte tegen het licht gehouden. 2020 staat in het teken van het in beeld brengen van het areaal en de kwaliteit hiervan alsmede het (her)formuleren van onze ambities. Gezamenlijk kunnen techniek en ambitie in 2021 in de reguliere P&C-cyclus worden verwerkt en
ingebed in de organisatie.
Verkeerskundig spelen er diverse vraagstukken waarvoor wij in 2020 onderzoek gaan doen en (fiets)beleid opstellen, om gefundeerde keuzes te maken voor de toekomst van de gemeente. De resultaten van deze onderzoeken zullen de uitvoeringsagenda voor de opvolgende jaren bepalen.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effectOudewater veilig, leefbaar en bereikbaar.
2.1 Voor verplaatsingen binnen Oudewater is de fiets het meest gebruikte vervoermiddel.
2.2 De infrastructuur in het buitengebied draagt bij aan een (verkeers-)veilige, bereikbare en leefbare omgeving.
2.3 De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat2.1.1. Het fietsnetwerk voldoet in 2022 aan de gestelde inrichtingseisen, waardoor er een aantrekkelijk, comfortabel, direct, samenhangend en veilig fietsnetwerk ligt.
Inspanning
2.2.1 De infrastructuur in het buitengebied is in overeenstemming met de functies zoals die in de omgevingsvisie zijn benoemd.
Inspanning
2.3.1 In 2022 "Financieel gezond" vanuit het coalitieakkoord vertaalt zich voor de openbare ruimte naar "Areaal en gewenste kwaliteit zijn in overeenstemming met de benodigde budgetten (A x K = €)".
Inspanning
2.3.2 De geplande (onderhouds) projecten worden uitgevoerd.
Inspanning
2.3.3 Jaarlijks vaststellen van het Meerjaren Onderhoudsprogramma (MOP).
Inspanning
Omvang huishoudelijk restafval
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafvalPeriode | Oudewater | Nederland |
---|---|---|
2017 | 202 kg per inwoner | 174 kg per inwoner |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenTaakv | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | Lasten | 1.507.488 | 1.573.731 | 1.774.221 | 1.755.046 | 1.751.159 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 85.694 | 153.038 | 261.214 | 260.051 | 258.889 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 386.218 | 396.935 | 409.784 | 409.482 | 409.181 | |
7.2 | Riolering | 1.149.892 | 1.138.275 | 1.288.135 | 1.431.651 | 1.593.612 | |
7.3 | Afval | 902.199 | 1.075.704 | 1.051.624 | 1.135.893 | 1.102.789 | |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 7.465 | 12.586 | 5.989 | 16.963 | 8.417 | |
Lasten – Totaal | 4.038.956 | 4.350.269 | 4.790.967 | 5.009.086 | 5.124.047 | ||
2.1 | Verkeer en vervoer | Baten | -28.547 | -48.547 | -48.547 | -48.547 | -48.547 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.4 | Economische promotie | -3.850 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -3.773 | -3.788 | -3.788 | -3.788 | -3.788 | |
7.2 | Riolering | -1.149.893 | -1.295.136 | -1.424.650 | -1.567.115 | -1.723.826 | |
7.3 | Afval | -951.561 | -1.166.677 | -1.184.396 | -1.203.212 | -1.223.935 | |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | -15.639 | -16.364 | -16.364 | -16.364 | -16.364 | |
Baten – Totaal | -2.153.263 | -2.530.512 | -2.677.745 | -2.839.026 | -3.016.460 | ||
2. Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer – Totaal | 1.885.693 | 1.819.757 | 2.113.222 | 2.170.060 | 2.107.587 |
VERSCHILLENANALYSE 2019 – 2020
Terug naar navigatie - VERSCHILLENANALYSE 2019 – 2020Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht.
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2019 | Voordeel/nadeel | |
2.1 | Lasten kabels en leidingen (zie ook batenzijde) | 20.000 | Nadeel |
2.1 | Onderhoud HIOR (alleen 2020 en 2021) | 15.000 | Nadeel |
2.1 | Wegenlegger (incidenteel 2020) | 50.000 | Nadeel |
2.1 | Fietsenbeleidplan en uitvoeringsagenda (incidenteel 2020) | 15.000 | Nadeel |
2.1 | Uitbesteding bediening bruggen | -34.800 | Voordeel |
2.4 | Verschuiving kapitaallasten beschoeiingen Lange Linschoten | 54.997 | Nadeel |
7.3 | Lasten afval (DVO, grondstoffenbeleidsplan, kunststofinz) | 173.505 | Nadeel |
Diversen (inclusief indexering 2,6%) | 17.611 | Nadeel | |
Totaal mutaties lasten | 311.313 | nadeel | |
Taakveld | Mutatie baten t.o.v. 2019 | Voordeel/nadeel | |
2.1 | Leges kabels en leidingen (zie ook lastenzijde) | -20.000 | Voordeel |
7.2 | Baten riolering -tariefsstijging van 12,6%(gesloten circuit) | -145.243 | Voordeel |
7.3 | Baten afval -tariefsstijging 19,6% (gesloten circuit) | -215.116 | Voordeel |
Diversen | 3.110 | Nadeel | |
Totaal mutaties baten | -377.249 | voordeel | |
Totaal mutaties lasten en baten | -65.936 | voordeel |